Consumentenautoriteit gaat wederverkopers online tickets aanpakken

27/05/2010 09:45

Consumentenautoriteit

Na onderzoek heeft de Consumentenautoriteit geconstateerd dat veel websites van bedrijven die toegangskaarten voor concerten en (sport)evenementen doorverkopen de regels omtrent de informatievoorziening aan consumenten nog steeds onvoldoende naleven. Daarom gaat de Consumentenautoriteit waar nodig nu handhavend optreden. Hiermee wil de toezichthouder bereiken dat aanbieders die toegangskaarten doorverkopen duidelijk aangeven dat het om doorverkochte kaarten gaat en wat dat voor de consument kan betekenen.

Klachten van consumenten

De Consumentenautoriteit is met dit onderzoek gestart naar aanleiding van klachten van consumenten bij het informatieloket ConsuWijzer. De klachten zijn bijvoorbeeld:


- consumenten hebben bij het bestellen van de kaarten niet in de gaten dat ze met een wederverkoper van doen hadden en zijn verbaasd dat ze een hogere prijs moeten betalen dan de prijs die op het kaartje staat


- consumenten krijgen wanneer het concert niet doorgaat niet het volledige betaalde bedrag vergoed


- consumenten klagen over onduidelijkheid over rang- en plaatsbepaling en dat men geen plaatsen naast elkaar heeft gekregen


- consumenten klagen erover dat hen met een doorverkocht kaartje de toegang tot het evenement werd geweigerd.

Aanpak Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen maanden alle Nederlandse bedrijven aangeschreven die via websites toegangskaarten doorverkopen. De toezichthouder heeft aangegeven wat de onvolkomenheden per website waren. De ondernemer kreeg een termijn om ervoor te zorgen dat de informatievoorziening op zijn website aan de regels voldeed. Tijdens een recente controle is gebleken dat een groot deel van de websites aanpassingen heeft gedaan, met name op de punten van de correcte vermelding van de prijs (namelijk dat er nog verzendkosten bij komen) en de identiteit van de aanbieder. Een aantal websites is door de ondernemer zelf uit de lucht gehaald.

Het grootste probleem is echter, dat vrijwel alle websites onvoldoende duidelijk zijn over het feit dat het om doorverkochte kaarten gaat en over mogelijke risico's die de koper daarmee kan lopen. Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Consumenten moeten op basis van correcte en volledige informatie een weloverwogen keuze kunnen maken over hun aankoop. Als wederverkopers onvoldoende duidelijk zijn over belangrijke kenmerken van het kaartje kunnen consumenten worden geschaad. Dat moet stoppen. Daarom gaan wij nu optreden tegen bedrijven die hun website niet of onvoldoende hebben aangepast. Uiteraard moet de consument zelf ook goed opletten."

De Consumentenautoriteit kan bedrijven die niet voldoen aan de regels met een last onder dwangsom dwingen hun gedrag aan te passen en/of bedrijven een boete opleggen tot een maximum van

EUR 450.000,= per overtreding. De Consumentenautoriteit heeft dit jaar oneerlijke handelspraktijken online als aandachtsgebied benoemd.





http://www.consuwijzer.nl




Consumentenautoriteit