Effie awards

Amsterdam 28 mei 2010

Inschrijving vernieuwde EffieAwards van start
Effie klaar voor de jaren '10 met doelmatige categorieën, transparante jurering en toegankelijke inschrijfformulieren
AMSTERDAM - Vanaf vandaag kunnen adverteerders en bureaus cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2010. Met het beschikbaar komen van het nieuwe inschrijfformulier via www.effie.nl is de eerste zichtbare stap gezet naar de vernieuwingsslag van deze prestigieuze prijs voor effectieve communicatie.
EffieOrganisatoren VEA en BVA hebben besloten om dit jaar een aantal veranderingen in de Effie door te voeren, waardoor de waarde van communicatie voor ondernemingen en organisaties nog beter zichtbaar kan worden gemaakt en de kwaliteit van de cases nog beter kan worden beoordeeld.
De focus van Effie nieuwe stijl ligt op de resultaten van communicatiecampagnes en de strategische keuzes die hieraan ten grondslag liggen. Dit met als doel meer recht te doen aan de brede inzet van reclamecampagnes anno 2010. Niet alleen commerciële doelen, maar ook maatschappelijke doelen. Niet alleen korte termijn, ook lange termijn.
De categorisering wordt gebaseerd op de doelstelling van de campagne en doet zo meer recht aan de verschillende type campagnes die kunnen worden ingezonden. De vernieuwde Effie kent drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Het inzenden is eenvoudiger gemaakt met toegankelijker formulieren. Deze zijn vanaf heden te vinden op www.effie.nl.
Ook wordt het juryproces transparanter en objectiever. Er komen drie deeljury's met zes deskundigen; twee vertegenwoordigers van bureaus, twee van adverteerders en twee onafhankelijke experts. Uiteindelijk bepaalt een hoofdjury met een aparte voorzitter en vertegenwoordigers van de deeljury's wie er met een Effie naar huis gaat. Er komen geen nominaties vooraf meer. Alle inzenders horen pas in de uitreikingszaal of ze een Effie krijgen of niet.
Marc Oosterhout, bestuur VEA: "Het is niet meer zo dat een campagne tussen januari en december 2009 moet hebben gelopen en resultaat hebben opgeleverd. Je mag straks al drie jaar met een campagne actief zijn, als de peildatum van de resultaten maar tussen 1 januari 2009 en 1 april 2010 ligt. Men geeft zelf aan wat precies de campagneperiode is. Een campagne die daarna nog doorloopt kan ook weer opnieuw worden ingezonden. Mits je kunt aantonen dat je steeds een verbetering in het effect hebt die tot de verbeelding spreekt natuurlijk." Wil Giezenaar, bestuur BVA: "De Effie ging teveel over sales, terwijl imago-resultaten - met sales als afgeleide daarvan - ook belangrijk zijn. De benadering was te eenzijdig. Daarom hebben we de Effie op een nieuw podium gehesen om er weer de Oscar van de reclame van te maken." De EffieUitreiking krijgt ook een heel nieuw format. Het event staat medio oktober gepland. Houd de website www.effie.nl in de gaten voor het laatste nieuws.