Ingezonden persbericht


Persbericht

18.05.2010

Dag in de Branding en TAG verwelkomen professor voor muziek en compositie Alvin Lucier voor een eenmalig en uniek optreden in Nederland

Dag in de Branding, het Haagse festival voor nieuwe muziek, werkt in de zestiende editie samen met TAG, hét platform voor moderne audiovisuele kunst in Den Haag. Het programma van zaterdag 29 mei biedt, naast een Griekse avant-gardistische opera van Iannis Xenakis, vooral een focus op het werk van de pionierende professor voor muziek en compositie Alvin Lucier (USA). Sinds 2006 verrast Dag in de Branding steeds opnieuw met eendaagse ontdekkingsreizen in de wereld van de nieuwe muziek. De zestiende editie opent met een uitvoering van de opera Oresteia in het atrium van het Ministerie van Financiën. Het vervolg van deze editie staat echter geheel in het teken van de inmiddels 79-jarige Alvin Lucier, die speciaal voor Dag in de Branding naar Den Haag komt. Lucier zal tijdens het festival enkele van zijn historische meesterwerken de revue laten passeren, met als hoogtepunt een nieuwe uitvoering van zijn werk Sferics (1981). Extra bijzonder in deze uitvoering is de locatie: het Hemels Gewelf van land-art kunstenaar James Turrell in Kijkduin. Dag in de Branding programmeert niet alleen voor bestaande concertzalen, maar zoekt vooral de juiste locatie bij elk project, zodat de visuele en de akoestische ervaring elkaar versterken // Klik HIER voor het persbericht in beeld en geluid!.

Alvin Lucier, pionier van de Amerikaanse experimentele muziek // De Amerikaanse professor voor muziek en compositie Alvin Lucier (1931) is een autoriteit op het gebied van experimentele muziek. Sinds zijn baanbrekende Music for Solo Performer (1965) wordt Lucier gezien als een niet te evenaren componist. Voor dit werk vond hij een manier om de alfagolven die ontstaan bij een sterk afgenomen hersenactiviteit (zoals bij een meditatieve trance) percussie-instrumenten te laten aansturen. Als eerste gebruikte hij wetenschappelijk onderzoek naar natuurlijke akoestische verschijnselen als vertrekpunt voor zijn sterk tot de verbeelding sprekende composities. Alvin Lucier is één van de vele pionieren op het gebied van experimentele muziek. Op een bedrieglijk eenvoudige en zeer toegankelijke manier maakt Alvin Lucier hoorbaar wat anders voor de zintuigen verborgen blijft. In de jaren tachtig gebruikte hij een techniek om geluiden uit de ionosfeer, zoals natuurlijke radiofrequenties veroorza akt door elektromagnetische golven of de nagalm van bliksemschichten, te versterken en vast te leggen. Voor zijn baanbrekende werk ontving Alvin Lucier in 2006 de Lifetime Achievement Award van de Amerikaanse Society For Electro-Acoustic Music.

Het Hemels Gewelf van James Turrell als podium voor nieuwe muziek // Op zaterdag 29 mei vinden tijdens Dag in de Branding diverse performances plaats in Korzo5HOOG, waarbij Lucier onder meer het geluid van resonerende objecten (Opera With Objects, 1997), de elektronische lokroep van een vogel (Bird And Person Dyning, 1975) en een versterkte theepot (Nothing Is Real, 1990) gebruikt. Veel van deze uitvoeringen zijn nog nooit eerder in Nederland vertoond of uitgevoerd. Daarnaast zal Lucier zelf zijn baanbrekende werk Music for Solo Performer (1965) uitvoeren op de tweede verdieping van het complex waarin Korzo5HOOG huist. Op de buitenlocatie Het Hemels Gewelf van James Turrell in Kijkduin sluit de festivaldag af met een nieuwe uitvoering van zijn werk Sferics (1981). In deze gratis toegankelijke performance maakt Lucier natuurlijke radiofrequenties in de ionosfeer hoorbaar, waardoor er een eenmalige muzikale compositie ontstaat. Tijdens deze uitvoering zal Lucier worden bijgestaan do or componist Nicolas Collins, voormalig artistiek directeur van STEIM en tegenwoordig het hoofd van het SOUND-department van de 'School of the Art Institute' in Chicago.

Het programma rond Alvin Lucier is een samenwerkingsproject van de Johan Wagenaar Stichting, TAG, Korzo5HOOG en het Koninklijk Conservatorium. Met medewerking van Slagwerk Den Haag en studenten van Sonologie en Art|Science. Met dank aan STROOM en Fonds Podiumkunsten.

Zaterdag 29 mei 2010
G16 / DAG IN DE BRANDING en TAG presenteren:
Alvin Lucier / Iannis Xenakis
Diverse locaties Den Haag / Aanvang: 15.00 / toegang ¤ 20 (passe-partout)

Programma
Ministerie van Financiën / 15.00 / GRATIS ENTREE // Iannis Xenakis / 'Oresteia' / Dario Fo Korzo5HOOG / 16.30 // Alvin Lucier / Nicolas Collins / Slagwerk Den Haag / Koninklijk Conservatorium Het Hemels Gewelf / Kijkduin / 22.00 / GRATIS ENTREE // Alvin Lucier / TAG

Voor meer informatie en kaartverkoop: zie www.dagindebranding.nl