Job Cohen en Femke Halsema populairste politici onder singles
02/06/2010 10:11
Lexa.nl
PERSBERICHT 2 juni 2010
JOB COHEN EN FEMKE HALSEMA POPULAIRSTE POLITICI OM TE DATEN
Amsterdam, 2 juni 2010. Vrouwelijke singles daten het liefste met Job Cohen. Op plaats twee en drie volgen Mark Rutte en Alexander Pechtold. Mannelijke singles daten het liefste met politica Femke Halsema. De top drie bestaat verder uit Marianne Thieme en Mei Li Vos (PvdA). De zorg is vervolgens het belangrijkste politieke onderwerp dat vrouwelijke singles tijdens het daten met de heren politici willen bespreken. De mannen daarentegen zijn benieuwd naar de bezuinigingsplannen. Bovenstaande blijkt uit het verkiezingsonderzoek van datingsite Lexa.nl, uitgevoerd door opinieleider Maurice de Hond.
Favoriete politici voor een date
Naast de bekende fractievoorzitters staan er ook aantal (toekomstige) Tweede Kamerleden in de lijst van populaire politici. Van deze groep vinden vrouwelijke singles vooral Jesse Klaver (Groen Links), Tofik Dibi (Groen Links) en Boris van der Ham (VVD) de leukste politici om een keer mee te daten. De leukste politica volgens de mannen zijn: Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD), Sabine Uitslag (CDA) en oud staatssecretaris van justitie Albayrak (PvdA) favoriet. Rita Verdonk en Geert Wilders zijn het minst populair en eindigen onderaan deze lijst.
Bezuinigingsplannen, de zorg en veiligheid populairste politieke onderwerpen voor singles
De zorg, veiligheid en de bezuinigingsplannen zijn voor vrouwelijke singles de belangrijkste onderwerpen die zij willen bespreken tijdens het daten met de populairste politici. De mannelijke singles daarentegen willen net als de vrouwelijke singles alles weten over de bezuinigingsplannen, maar ook de AOW- en pensioenleeftijd en het immigratie- en integratie vraagstuk staan hoog op het gesprekslijstje. De hypotheekrenteaftrek, één van de meest besproken politieke onderwerpen van dit moment, scoort opvallend laag. Een reden zou kunnen zijn, dat gezien de hoge huizenprijzen het sowieso lastig is om als single een eigen woning te kopen. Tenslotte staan ook onderwerpen als defensie en sport laag op de politieke agenda van de singles.
Politieke voorkeur niet het belangrijkste bij toekomstige partner
Op de vraag of singles uit dit onderzoek het belangrijk vinden dat hun toekomstige partner dezelfde politieke voorkeur heeft, antwoordt ruim 62% dit niet belangrijk te vinden. Bijna een kwart vindt het echter wel degelijk van belang dat hun partner dezelfde politieke voorkeur heeft.
Datingdeskundige Rhijja Jansen van Lexa.nl reageert: "We vinden het belangrijker dat onze nieuwe partner er goed uitziet, fijn is om mee te praten en lachen en dat we er 'de klik' mee hebben, dan dat we op dezelfde partij stemmen. Sowieso komt pas veel later de politieke voorkeur aan het licht en als deze ver uit elkaar ligt, is deze afknapper vaak niet groot genoeg om de relatie te verbreken. Dat komt doordat veel Nederlanders niet extreem politiek geëngageerd zijn. De kans is bovendien klein dat je bijvoorbeeld als Partij voor de Dieren-stemmer met een PVV'er op date gaat. En als dit uiteindelijk wél een keer gebeurd, is het ook wel interessant om achter de beweegredenen van de ander te komen."
Einde persbericht.
Dit onderzoek is door Maurice de Hond, in opdracht van Lexa.nl, uitgevoerd onder 1600 singles in de leeftijd van 25 - 45 jaar.
About Meetic: "Meetic manages two dating and matchmaking services, mainly around the Meetic and Meetic Affinity, Lexa.nl and Lexamore.nl, brands and markets two highly complementary economic modes on the dating market, one based on internet use, the other on mobile phones. By acquiring the European activities of world leader Match.com in June 2009, Meetic has strengthened its first place on the continent. The group is currently established in 16 European countries and is available in 13 languages. From inception, the group has pursued a clear leadership strategy focusing on quality, innovative marketing and perfect technological expertise. Meetic works hard to optimise service quality and to satisfy every possible expectation of its European subscribers. In 2009, Meetic posted sales of 157.9 million and an EBITDA margin of 23,7 percent."
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://pressroom.lexa.nl/