Kankerpreventiefonds maakt zich zorgen om gevolgen sponsoring WK

02/06/2010 12:02

Wereld Kanker Onderzoek Fonds

KANKERPREVENTIEFONDS MAAKT ZICH ZORGEN OM GEVOLGEN VAN SPONSORING WERELDKAMPIOENSCHAP

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds maakt zich zorgen over de impact die de sponsoring van het Wereldkampioenschap Voetbal (WK) 2010 zal hebben op kinderen. Het feit dat McDonald's, Coca Cola en Budweiser sponsors of partners zijn van het WK 2010 betekent dat kinderen zullen worden blootgesteld aan de reclame van ongezonde voeding en dranken.

Wetenschappelijk bewijs toont aan dat reclame van ongezonde voeding en dranken, met name op televisie, de kans op overgewicht bij kinderen kan vergroten. Naar verwachting zullen miljoenen mensen uit meer dan 200 landen het WK in Zuid-Afrika live op televisie volgen. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds roept ouders op om actie te ondernemen en kinderen te wijzen op het belang van een gezonde voeding en leefstijl.

Onlangs heeft FIFA president Sepp Blatter in een persbericht zijn steun betuigd aan de anti-obesitas campagne van Michelle Obama. Hij verklaarde dat "sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder hulpmiddelen kunnen zijn in de strijd tegen overgewicht." Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds doet nu een beroep op de FIFA om deze woorden te ondersteunen met daden, en bedrijven die ongezonde producten promoten, niet in overweging te nemen voor toekomstige sponsorcontracten.

Nadia Ameyah, Operationeel Manager van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, zegt: "Er is geen twijfel over het feit dat voetbal een goed hulpmiddel kan zijn in de strijd tegen overgewicht bij kinderen. Het is een vorm van lichaamsbeweging die voor bijna iedereen toegankelijk is.

"Ik weet zeker dat veel kinderen geïnspireerd zullen worden door de kunsten van bijvoorbeeld Sneijder of Messi. Ze zullen hun helden imiteren in de achtertuin of het park net zoals hun vaders en grootvaders dat ooit deden met Cruijf en Pelé. We hopen dat door het WK meer kinderen geïnteresseerd raken in sport en zo meer zullen gaan bewegen.

"Als kankerpreventiefonds vinden we het belangrijk om onze zorgen over de WK sponsoring te uiten. We willen dat ouders zich bewust worden van de mogelijke gevolgen van deze vorm van marketing. We moedigen hen aan om tijdens het WK vooral te kiezen voor lekker en gezond eten, zoals groente en fruit, en kinderen te attenderen op het belang van een gezonde voeding. Op onze website www.wcrf.nl staan tips om het WK gezond te beleven.

"Het is teleurstellend dat McDonald's, Coca Cola en Budweiser gekozen zijn als WK sponsors of partners. De FIFA website beschrijft sponsoring als een mogelijkheid om merken wereldwijd te promoten. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is van mening dat het sluiten van sponsorcontracten met dit soort bedrijven in strijd is met de gedane uitspraak van Sepp Blatter.

"We moeten realistisch zijn en accepteren dat de bestaande sponsorcontracten een uitgemaakte zaak zijn. Maar wat zou het een geweldige impuls zijn voor de algemene gezondheid als de FIFA echt leiderschap zou tonen en aankondigen dat ze in de toekomst bedrijven die ongezonde producten promoten niet meer in overweging zullen nemen als potentiële sponsors of partners."





http://www.wcrf.nl