Hierbij zend ik u, mede namens de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, de
antwoorden op de Kamervragen van het lid Ortega -Martijn (Christenunie) over de
registratie van de afkomst van werkloze jongeren. (Ingezonden 4 mei 2010 met
als kenmerk 2010Z07717).
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
J.P.H. Donner
Pagina 1 van 5
Vraag 1
Kent u het bericht "UWV registreert afkomst werkloze jongeren"? 1)
Antwoord Datum
2 juni 2010
Ja, ik ben bekend met dit bericht.
Onze referentie
R&P/RSA/2010/9525
Vraag 2
Bent u tevens bekend met het rapport "Onverzilverd talent II"? 2)
Antwoord
Ja, hiermee ben ik bekend. Het betreft een onderzoek naar belemmeringen die
hoogopgeleide (allochtone) jongeren ondervinden bij het vinden van een baan.
Het onderzoek is uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Forum. Het
ministerie van SZW heeft Forum voor dit onderzoek subsidie verleend.
Vraag 3
Om hoeveel jongeren gaat het waarbij het UWV (Uitvoeringsorganisatie
Werknemersverzekeringen) mogelijk de afkomst zal registreren?
Antwoord
Vooropgesteld wordt dat het niet gaat om een nieuwe registratie maar om een
koppeling van de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) met de administratie
van UWV, het zogenaamde SONAR systeem. In het GBA worden van elke inwoner
de kenmerken geboorteland betrokkene, geboorteland moeder en geboorteland
vader vermeld. Op basis hiervan kan de afkomst van de betrokkene worden
afgeleid. De koppeling van de GBA met SONAR betreft dus niet alleen jongeren,
maar alle werkzoekenden.
Op 1 mei 2010 stonden er 70.525 jongeren als werkzoekende ingeschreven bij
het UWV. 20.443 hiervan zijn van allochtone afkomst.
Vraag 4
Waaruit blijkt dat het registreren op afkomst van werkloze jongeren zal helpen om
sneller een baan te vinden?
Antwoord
Zoals de landelijke CBS statistieken ons laten zien zijn bepaalde groepen
werkzoekenden in Nederland relatief sterk oververtegenwoordigd in de
werkzoekendenbestanden. Dat geldt op dit moment voor jongeren, voor ouderen
en ook voor niet westerse allochtonen. Ik vind dit een ongewenste situatie die
vraagt om een beter inzicht in de bestanden met werkzoekenden. Ook de Kamer
heeft haar zorg hierover uitgesproken. Tijdens het Algemeen Overleg in juli 2009
met de Tweede Kamer over Jeugdwerkloosheid heeft staatssecretaris Klijnsma de
Tweede Kamer desgevraagd toegezegd te bezien welke inzichten registratie van
afkomst van werkzoekenden kan opleveren voor beleidsontwikkeling. Het
Landelijk Overleg Minderheden (LOM) heeft zich voorstander getoond van het
invoeren van de registratie op herkomst op de werkpleinen.
Pagina 2 van 5
Ik ben van mening dat een goed inzicht in primair de regionale en lokale
bestanden van werkzoekenden een voorwaarde is om de oververtegenwoordiging
van bepaalde groepen werkzoekenden in de bestanden positief te kunnen Datum
beïnvloeden. In de regio vindt de feitelijke bemiddeling naar werk plaats. Het gaat ni 2010
2 ju
Onze referentie
hierbij nadrukkelijk niet alleen om het kenmerk afkomst, maar ook om kenmerken R&P/RSA/2010/9525
als opleidingsniveau, burgerlijke staat, leeftijd, geslacht, het wel of niet hebben
van een startkwalificatie en het arbeidsverleden. De koppeling van het GBA met
SONAR is geen doel op zich, maar een middel om een beter inzicht te krijgen in
de populatie van werkzoekenden als basis voor een betere dienstverlening en
betere resultaten. Het levert een goed inzicht in de factoren van de problematiek
en biedt gemeenten en UWV aanknopingspunten voor het bepalen van een
effectieve aanpak. Het inzicht is daarnaast ook belangrijk om het succes van een
aanpak te bepalen en zonodig bij te sturen.
Het verbeteren van het inzicht in de bestanden komt niet in de plaats van de
individuele dienstverlening aan betrokkene. Uitgangspunt blijft dat deze
dienstverlening zo goed mogelijk moet worden afgestemd op de specifieke
belemmeringen en mogelijkheden van de betrokkene.
Vraag 5
Waarom is registratie op afkomst nodig om allochtone werkloze jongeren te
benaderen voor initiatieven als banenmarkten en netwerkbijeenkomsten? Deze
markten en bijeenkomsten zijn toch voor alle werkloze jongeren ongeacht
afkomst?
Antwoord
Het uitgangspunt dat banenmarkten en netwerkbijeenkomsten open moeten staan
voor alle werkzoekenden, deel ik. Dit neemt niet weg dat het van belang is dat
uitvoerders hun activiteiten met het oog op optimalisering van resultaten zo
goed mogelijk afstemmen op de deelnemers. Specifieke bijeenkomsten voor
allochtone jongeren, bijvoorbeeld ook als extra inspanning voor deze groep,
zouden hiervan een invulling kunnen zijn.
Vraag 6
Wat heeft het overhalen van allochtone ondernemers om een erkend
leerwerkbedrijf te worden te maken met het bestrijden van werkloosheid voor
specifiek allochtone werkloze jongeren? Deelt u de mening dat het van belang is
voor de integratie dat allochtone werkloze jongeren juist ook aan de slag kunnen
gaan in leerwerkbedrijven van autochtone ondernemers?
Antwoord
Uiteraard ben ik met u van mening dat allochtone werkloze jongeren breed
moeten kunnen meedingen naar de beschikbare leerwerkplaatsen. Een belangrijk
onderdeel van de aanpak van de jeugdwerkloosheid is het zorgdragen voor
voldoende stageplaatsen en leerwerkplekken. Vergroting van het aantal erkende
Pagina 3 van 5
leerbedrijven kan hierbij helpen en juist bij allochtone ondernemers lijken
hiervoor nog mogelijkheden aanwezig te zijn.
Datum
2 juni 2010
Vraag 7 Onze referentie
Kunt u de beoordeling van het College Bescherming Persoonsgegevens naar de R&P/RSA/2010/9525
Kamer sturen?
Antwoord
In de voortgangsbrief Actieplan Jeugdwerkloosheid van 14 april jl. is abusievelijk
vermeld dat het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) indertijd
toestemming heeft gegeven voor de koppeling: het vragen van toestemming voor
het gebruik van GBA gegevens vindt niet plaats bij het CBP maar bij het
Agentschap Basis Persoons Register (BPR) van het ministerie van BZK.
Het Agentschap BPR heeft na zorgvuldige juridische toetsing aan UWV
toestemming verleend tot gebruik en uitvraag van een groot aantal
persoonsgegevens, waaronder de 3 gegevens die betrekking hebben op het
geboorteland van de betrokkene zelf evenals op dat van diens vader en van zijn
moeder. De toestemming tot het gebruik van GBA gegevens is neergelegd in een
laatstelijk in januari 2010 aangepast Autorisatiebesluit. Aan het verzoek om
verstrekking van deze specifieke gegevens, waarvan de verwerking op instigatie
van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid door het UWV
WERKbedrijf plaatsvindt, liggen beleidsdoeleinden ten grondslag.
Vraag 8
Kunt u uitleggen of u de conclusie van het rapport "Onverzilverd talent II" deelt
dat het sociaal milieu belangrijker is voor het vinden van een baan dan de
afkomst?
Antwoord
Ik deel de conclusie uit het rapport dat sociale achterstand een factor is die grote
impact heeft op de kansen van deze jongeren bij het vinden van een baan en dat er
bij het maken van beleid geen overaccentuering van etniciteit moet plaatsvinden.
Met Forum ben ik van mening dat het integratievraagstuk niet alleen vanuit
etnischcultureel, maar ook vanuit sociaaleconomisch perspectief dient te worden
benaderd. Sociale achterstand is echter niet de enige, allesbepalende belemmering
bij het vinden van een baan. Het is ook van belang rekening te houden met andere
risicofactoren die aan herkomst zijn gerelateerd, zoals taalachterstand en negatieve
beeldvorming.
Vraag 9
Wat vindt u vanuit deze vaststelling over het nut van het registeren van de
afkomst van werkloze jongeren door het UWV? Waarom wordt er niet op ingezet
om de sociale positie van de jongeren te versterken?
Pagina 4 van 5
Antwoord
Zie mijn antwoord op vragen 4 en 8.
Datum
2 juni 2010
Onze referentie
R&P/RSA/2010/9525
1) Binnenlands Bestuur, 14 april 2010
http://www.binnenlandsbestuur.nl/default.lynkx?tag=tcm:25-1104109
2) Forum Instituut voor multiculturele vraagstukken, april 2010, rapport
onverzilverd talent II; marktkansen van hoogopgeleiden die starten vanuit
achterstand
Pagina 5 van 5