TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

2 juni 2010

`Meneer de kiezer wacht op antwoord'
Slechts helft kiezers krijgt antwoord op vraag aan politieke partij

Alle politieke partijen hebben een website waar de mogelijkheid wordt geboden vragen te stellen, maar lang niet alle partijen geven altijd antwoord op die vragen. CDA, GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren doen dit (bijna) altijd; SP, VVD, D66 en SGP meestal niet en de PVV reageert nooit. Dit blijkt uit een Mystery Mailing-onderzoek van TNS NIPO, in samenwerking met Vrij Nederland.

Tussen 3 en 18 mei werden aan elf partijen in totaal 110 vragen voorgelegd, tien per partij. Hiervan werd ongeveer de helft (57) inhoudelijk beantwoord. Er zijn vier partijen die dat zo goed als altijd doen: CDA (10 van de 10), GroenLinks (10), Partij voor de Dieren (9) en PvdA (9). Meestal antwoorden ze op een manier die netjes strookt met het eigen verkiezingsprogramma. Én ze doen dit binnen een week. SP, VVD, D66 en SGP reageren vaker niet dan wel. De PVV reageert nooit inhoudelijk. Deze partij stuurt wel in alle gevallen een ontvangstbevestiging, waarin overigens geen beloften worden gedaan.
---

1 | CDA, GroenLinks, PvdA en PvdD antwoorden bijna altijd, PVV nooit
---

CDA, GroenLinks, PvdA en PvdD antwoorden bijna altijd, PVV nooit

Bron: TNS NIPO, 2010

---

GroenLinks en het CDA antwoorden niet alleen snel, netjes en inhoudelijk, ze geven ook nog een helder antwoord op de vraag. GroenLinks geeft bovendien het vaakst een persoonlijk, op maat geformuleerd antwoord.
Ook PvdA en Partij voor de Dieren gaan goed in op de geformuleerde vraag. Trots op Nederland reageert maar in de helft van de gevallen, maar als ze reageert geeft ze eveneens een helder antwoord op de gestelde vraag.

---

2 | GroenLinks en CDA geven het vaakst een helder antwoord op de vraag
---

GroenLinks en CDA geven het vaakst een helder antwoord op de vraag

Bron: TNS NIPO, 2010

---

Partijen zoeken de grenzen op
Over het algemeen geven partijen eerlijk antwoord op de vragen van de kiezers en houden ze zich doorgaans aan de partijstandpunten. Echter, de partijen proberen de vragenstellende kiezers wel voor zich te winnen en zoeken hierbij soms de grenzen op. In Vrij Nederland nummer 22 worden hiervan enkele voorbeelden aangehaald. Zo blijkt GroenLinks erg veel begrip te hebben voor een autochtone Nederlandse meneer die zich beklaagt over overlast veroorzakende moslims. Een medewerker van de partij antwoordt: `In uw situatie blijkt dat bepaalde Marokkanen en Turken wellicht niet onze Nederlandse waarden en normen delen en als de politie niet ingrijpt waar het moet ingrijpen dan is dat inderdaad terecht onbegrijpelijk. GroenLinks wil dat de politie zich bezighoudt met boeven vangen in plaats van onnodig bonnen uit te delen.' Wat de partij met deze laatste zin bedoelt (wie is nu de boef?) wordt niet geheel duidelijk. Wel maakt het antwoord duidelijk dat GroenLinks `voor een open samenleving is, waarin in mensen vrij zijn in wat ze doen.' Integratie moet van twee kanten komen, vindt GroenLinks: `Het is belangrijk dat migranten zich direct thuis voelen. Dat vergt inspanning van zowel autochtonen als allochtonen. Als migranten zich thuis voelen zullen zich naar behoren aanpassen en niet voor overlast zorgen.'

De PvdA laat weten `voor het selectief toelaten van arbeidsmigranten' te zijn, als reactie op een loodgieter die last heeft van goedkope Poolse concurrenten. Ook al is deze richtlijn niet van toepassing op de Polen, omdat vrij verkeer van werknemers een fundamenteel recht is in de Europese Unie.
En de VVD geeft wél antwoord als het gaat over de hypotheekrenteaftrek (`staat als een huis') en laat een ondernemer die klaagt over de belastingen weten `een verlaging van de inkomstenbelasting over de algehele linie voor te staan'. Maar op vragen over de onpersoonlijke zorg in het verzorgingstehuis, euthanasie, de studiefinanciering of ontwikkelingssamenwerking geeft de VVD geen antwoord.

De SP reageert alleen op de vragen over de hypotheekrenteaftrek (`De SP garandeert een hypotheekrenteaftrek tot 350.000 euro, ongeacht uw inkomen') en de AOW-leeftijd (`Wij zijn er heel duidelijk in... geen verhoging van de AOW-leeftijd').

Peter Kanne, onderzoeker bij TNS NIPO, vindt vooral de magere prestaties van de SP opvallend. `De SP is erg actief op internet en heel creatief in het interactief campagne voeren. Ik had verwacht dat ze hier veel degelijker in zou zijn', zegt Kanne in Vrij Nederland. Opmerkelijk is ook dat de VVD, een grote partij waarvan verwacht zou mogen worden dat de organisatie op orde is, maar een enkele keer de moeite neemt inhoudelijk te reageren. `Bijna alle partijen bieden de mogelijkheid om vragen te stellen op internet. Dan wek je wel de verwachting dat je ook antwoord geeft.'
`Heel veel partijen zijn actief met nieuwe media', constateert Kanne: `dit onderzoek laat zien dat veel politici die nieuwe media vooral gebruiken om uit te zenden, niet om te ontvangen en te luisteren.'

U kunt de resultaten van dit onderzoek ook teruglezen op de website van Vrij Nederland.

C0521 |De politiek onderzoekers van de sector Political & Social en de afdeling Mystery Shopping van TNS NIPO hebben in de eerste helft van mei 2010 alle elf politieke partijen die nu in Tweede kamer zijn vertegenwoordigd tien vragen voorgelegd. Deze vragen zijn `vermomd' als vragen van `echte kiezers'. Het was voor de politieke partijen dus niet duidelijk dat TNS NIPO de vragen heeft opgesteld.

TNS NIPO voert sinds 1986 Mystery Shopping Onderzoek uit, zowel voor het bedrijfsleven als voor de overheid. Voor dit onderzoek hebben verschillende Mystery Shoppers uit ons corps mails gestuurd in een periode van twee weken, waarin steeds dezelfde vraag naar alle partijen werd gestuurd.

In totaal zijn 10 vragen voorgelegd aan alle 11 partijen. In totaal zijn dus 110 vragen aan 11 partijen voorgelegd. De eerste mails zijn - aan alle partijen - verstuurd op 3 mei, de laatste op 18 mei. Elke vraag is op dezelfde dag aan alle partijen verstuurd. De ene vraag was wat langer en uitgebreider dan de andere, maar de partijen hebben identieke vragen ontvangen. Hierdoor zijn de resultaten voor de verschillende partijen goed te vergelijken.

De vragen betreffen cases, uiteenlopend van de belabberde zorg die moeder van 88 krijgt, verpakkingsbelasting voor de kleine ondernemer, de 'dreiging' van de beperking van de hypotheekrenteaftrek tot de manier waarop allochtonen dienen te integreren of de mate waarin Nederland dient bij te dragen aan ontwikkelingssamenwerking of euthanasie.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/Vrij Nederland vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24). Voor meer informatie over Mystery Shopping/Mystery Mailing onderzoek kunt u contact opnemen met Fieneke Cannemeijer (tel: 020 522 58 71).