Surprise of Survey

Help de peiling verzuipt:
over de popularisering van een onderzoeksinstrument 2 juni
14:00 tot 16:30
Beurs van Berlage
Amsterdam

`Voor of tegen de voorkeur voor een vrouwelijke premier', `hoeveel zetels telt een peiling voor een partij', `wat zegt het percentage minderjarige maagden over Nederland', `wat toont de voorkeur aan voor een bepaald product of dienst' of wie oordeelt over `het winnen van een gigolo bij een abonnement'.

De opzet en duiding van deze (internet-) enquêtevragen en de reacties in de media en van de gemiddelde Nederlander scheppen `de illusie van het hebben van eenduidige vragen en cijfers'.

Op woensdag 2 juni aanstaande organiseren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey-Onderzoek (NPSO) in samenwer- king met het Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het seminar 'Surprise of survey', over de effecten van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en opiniepeilingen. Doel van de dag is met elkaar te discussiëren over de mogelijkheid om snelheid en aantrekkelijkheid van nieuws te koppelen aan kennis over en vormen van kwaliteitcriteria voor surveyonderzoek. Gastsprekers zijn onder andere Tom van Dijk (Intomart GfK), Margot Smit (VVOJ); prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak Billiet (Leuven). Discussieleider is Guido Rijnja (Acad. voor Overheidscommunicatie). Het seminar start om 14.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Op basis van de inleidingen discussiëren de deelnemende journalisten, methodologen en onderzoekers met elkaar over de mogelijkheden om de onderzoekseisen aan surveyuitslagen/peilingen en de noodzaak tot het publiceren van nieuws en duiding van de cijfers aan elkaar te koppelen. Het eindresultaat van de discussie levert een bruikbare leidraad op voor gebruikers en afnemers van surveyonderzoeken.

Wilt u deel nemen aan dit seminar? U kunt zich direct aanmelden op www.cbs.nl/seminarsurvey.