Surprise of Survey
Help de peiling verzuipt:
over de popularisering van een onderzoeksinstrument
2 juni
14:00 tot 16:30
Beurs van Berlage
Amsterdam
`Voor of tegen de voorkeur voor een vrouwelijke premier', `hoeveel zetels telt een
peiling voor een partij', `wat zegt het percentage minderjarige maagden over
Nederland', `wat toont de voorkeur aan voor een bepaald product of dienst' of wie
oordeelt over `het winnen van een gigolo bij een abonnement'.
De opzet en duiding van deze (internet-) enquêtevragen en de reacties in de media en
van de gemiddelde Nederlander scheppen `de illusie van het hebben van eenduidige
vragen en cijfers'.
Op woensdag 2 juni aanstaande organiseren het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS) en het Nederlandstalig Platform voor Survey-Onderzoek (NPSO) in samenwer-
king met het Nederlandse Publieke Omroep (NPO) het seminar 'Surprise of survey',
over de effecten van publiciteit en kwaliteit van (internet)surveyonderzoeken en
opiniepeilingen. Doel van de dag is met elkaar te discussiëren over de mogelijkheid
om snelheid en aantrekkelijkheid van nieuws te koppelen aan kennis over en vormen
van kwaliteitcriteria voor surveyonderzoek. Gastsprekers zijn onder andere Tom van
Dijk (Intomart GfK), Margot Smit (VVOJ); prof. Jelke Bethlehem (UvA, CBS), prof. Jaak
Billiet (Leuven). Discussieleider is Guido Rijnja (Acad. voor Overheidscommunicatie).
Het seminar start om 14.00 uur en eindigt om 16.30 uur. Op basis van de inleidingen
discussiëren de deelnemende journalisten, methodologen en onderzoekers met
elkaar over de mogelijkheden om de onderzoekseisen aan surveyuitslagen/peilingen
en de noodzaak tot het publiceren van nieuws en duiding van de cijfers aan elkaar te
koppelen. Het eindresultaat van de discussie levert een bruikbare leidraad op voor
gebruikers en afnemers van surveyonderzoeken.
Wilt u deel nemen aan dit seminar? U kunt zich direct aanmelden op
www.cbs.nl/seminarsurvey.