Ingezonden persbericht


Onderzoeksinstituut het NIVEL besteedt IT-activiteiten uit aan OGD

Delft, 10 augustus 2010 - Het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg, het NIVEL, besteedt al zijn ICT-activiteiten uit aan IT-dienstverlener OGD. Het onderzoeksinstituut schakelt OGD in voor werkplekondersteuning, de helpdesk, webhosting, IT-projecten en advies op het gebied van beheer en infrastructuur. De twee partijen sluiten een contract voor drie jaar met de optie van een verlenging van een jaar door de opdrachtgever.

OGD voert een deel van de werkzaamheden uit op de locatie van het NIVEL in Utrecht. Een ander deel vindt op afstand plaats vanuit de vestigingen van OGD in Utrecht en Delft. OGD zorgt verder voor de hosting van twee websites vanuit het eigen datacenter in Hoofddorp.

Het NIVEL voert toegepast beleidsonderzoek uit voor beleidsmakers in de gezondheidszorg. Dit onderzoek vindt op projectbasis plaats. De onderzoeksgegevens worden gebruikt door een groot aantal partijen afkomstig uit de overheid en (koepels van) zorgverzekeraars, beroepsgroepen, zorginstellingen en patiënten- en consumentenorganisaties. Bij het NIVEL werken ongeveer 180 mensen.

De organisatie koos voor OGD na een onderhandse aanbesteding. "Het voorstel van OGD sloot het best aan bij onze eisen en wensen", zegt Machteld Roos, adjunct-directeur Bedrijfsvoering bij het onderzoeksinstituut. "We kijken uit naar een prettige en vruchtbare samenwerking."

"Met deze nieuwe klant versterken we onze positie in de zorg", zegt Roel Nikkessen, directeur van OGD. "Wij zijn blij met de keus van het NIVEL, dat een belangrijke rol speelt binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Door uitbesteding van alle IT-activiteiten kan de organisatie zich volledig richten op de kerntaken, terwijl de beschikbaarheid en beveiliging van data en systemen gewaarborgd zijn."

###

Over OGD
OGD (Operator Groep Delft) is in 1987 opgericht door een groep Delftse studenten. Zij waren als operators verantwoordelijk voor het beheer van een mainframe bij een Delfts bedrijf. Door in te spelen op de marktvraag en de ontwikkelingen op automatiseringsgebied, breidden de werkzaamheden zich al snel uit. OGD ontwikkelde het helpdeskregistratiesysteem TOPdesk. Op basis hiervan begon OGD met het ondersteunen van IT-afdelingen. De uitbreiding van de dienstverlening had tot gevolg dat zowel de organisatie als het aantal medewerkers snel groeide. Deze groei heeft zich in de jaren negentig van de vorige eeuw zowel kwantitatief als kwalitatief doorgezet met als resultaat dat er tegenwoordig zo'n zevenhonderd medewerkers actief zijn binnen OGD. Ook het aantal vestigingen is inmiddels uitgebreid: naast het hoofdkantoor in Delft heeft het bedrijf nu vestigingen in Eindhoven (sinds 1996), Amsterdam (1998), Utrecht (2000) en Enschede (2006).