Ingezonden persbericht


Persbericht Website Universiteiten Onderzoek 2010

Universiteit Utrecht heeft de beste universitaire website.

Amstelveen, 10 augustus 2010

Uit het Universiteiten Website Onderzoek 2010 blijkt dat de Universiteit Utrecht (www.uu.nl) de meest gebruiksvriendelijke website heeft van de universiteiten in Nederland. De eenvoudige structuur in combinatie met een consistent en leesbaar hoofdmenu gaven de doorslag. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het online marketingbureau Netprofiler.


* Website Universiteit Utrecht is als beste beoordeeld met gemiddeld een 7,1


* De websites van de Nederlandse universiteiten scoren gemiddeld een 6,7. Dit is voldoende maar er is veel ruimte voor verbetering.


* Met name de subnavigatie van veel universiteit websites is onoverzichtelijk en slecht toegankelijk. Ook ontbreekt vaak een duidelijke call-to-action. Hierdoor worden de bezoekers niet goed door de website heen geleid.

Onderzoeksmethodes

De websites van de dertien Nederlandse universiteiten zijn op twee manieren onderzocht. Als eerste zijn ze beoordeeld op basis van een expert review. Aan de hand van belangrijke usability richtlijnen hebben usability experts van Netprofiler de websites doorlopen. Er is voor dit onderzoek gekeken naar de informatievoorziening voor bezoekers die zich oriënteren op bachelor of master studies. Is de informatie gemakkelijk te vinden, goed leesbaar en volledig. En hoe is de werking van functionaliteiten zoals de zoekmachine. Als tweede onderzoeksmethode zijn er meer dan 280 studenten met een online enquête ondervraagd om een oordeel te geven over de websites. Hierbij is ondermeer gevraagd naar hun ervaring met de websites en of het gelukt is bepaalde informatie te vinden. Het gemiddelde van de twee cijfers is de overall score van elke universiteit.

Opvallende bevindingen

De website van de Universiteit Utrecht scoort bij beide onderzoeksmethodes als beste. Goede punten zijn vooral de helderheid van de navigatie, de duidelijke labels en de goede subnavigatie die alle onderliggende content eenvoudig toegankelijk maakt. De website van de Erasmus Universiteit Rotterdam scoort overall de tweede positie. Het is een duidelijke website met heldere labels. Hekkensluiter is de website van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze site scoorde als enige lager dan een 6 in de online enquête (5,9). De site spreekt de doelgroep niet erg aan. Er is weinig wat echt de aandacht trekt en aanspoort tot het gebruik van de website. Ook is de subnavigatie soms moeilijk te begrijpen. Links in de lopende tekst verwijzen regelmatig naar een ander deel van de website waardoor de bezoeker het overzicht op hoofdniveau verliest. Groot nadeel zijn de brede tekstkolommen voor de hoofdtekst.

De scores

Per universiteit is er een beoordeling vanuit de expert review en een beoordeling uit de online enquête door toekomstig studenten. Het eindcijfer is het gemiddeld van deze cijfers.

Universiteit Expert review Enquête Eindcijfer


1 Utrecht 7,4 6,8 7,1


2 EUR 7,2 6,6 6,9


3 Nijmegen 7,1 6,6 6,9


4 Eindhoven 6,9 6,8 6,8


5 VU 7,0 6,7 6,8


6 Leiden 6,7 6,7 6,7


7 UVA 6,5 6,6 6,6


8 TU Delft 6,4 6,6 6,5


9 Maastricht 6,6 6,3 6,4


10 Tilburg 6,2 6,6 6,4


11 Twente 6,4 6,4 6,4


12 Wageningen 6,5 6,0 6,3


13 RUG 6,3 5,9 6,1

Gemiddeld 6,7 6,5 6,6

Over Netprofiler

Netprofiler is een online marketingbureau dat gespecialiseerd is in het meten en verbeteren van online resultaten. In diverse branches (o.a. online brokers, reissector) voert Netprofiler branche onderzoeken uit om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. Dit is de eerste keer dat dit onderzoek voor de universiteiten is uitgevoerd.

De consultants van Netprofiler helpen bedrijven om meer online bezoekers te genereren, de gebruiksvriendelijkheid van websites te verhogen en de conversie op websites te meten en te verbeteren. Netprofiler is partner van Google Analytics, Omniture en WebTrends en werkt voor klanten als BinckBank, Agis Zorgverzekeringen, Microsoft Nederland, Nuon, Canon Europe, TiasNimbas en Wereld Natuur Fonds.




Ingezonden persbericht