Ingezonden persbericht


Lage eurokoers stimuleert buitenlandse bestedingen in Nederland

Heemstede - In het tweede kwartaal van 2010 hebben rreizigers die woonachtig zijn buiten de Europese Unie voor ruim 23 miljoen euro besteed in Nederland. In vergelijking met dezelfde periode in het jaar 2009 was dat een stijging van ongeveer 28%. Een reden voor dit positieve resultaat is onder andere de lage eurokoers. Door de lage eurokoers is het winkelen in eurolanden, waaronder Nederland, zeer aantrekkelijk geworden. De Chinezen die vanuit Sjanghai naar Europa hebben gereisd besteedden gemiddeld ¤ 1.3000, - per dag. Marja van Reijn: 'Door de toename van internationale merken in Nederland, zien we dat meer en meer buitenlandse bezoekers graag in Nederland winkelen. Voor ondernemers als de Bijenkorf zijn koopkrachtige non-EU kopers steeds belangrijker geworden. Dat betekent wel dat we ons servive niveau moeten aanpassen en meer moeten inspelen op de verwachtingen van deze klanten'.

De kopersgroepen met de hoogste omzet in de detailhandel in Nederland waren: China, Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Daarnaast vindt er verschuiving plaats in de Aziatische landen. Zo staan Indonesië, Maleisië, Thailand, Taiwan en Hong Kong in de top 10 van de kopersgroepen met de hoogste omzet in de Nederlandse detailhandel. Onder de meest populaire en sterkst groeiende productgroepen bevonden zich horloges en juwelen (+31%), mode (+36%) en reisartikelen (26%). De warenhuizen in Nederland deden het het afgelopen kwartaal eveneens erg goed. Hier was een stijging te zien van 22% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar.

Chinezen
De trend onder Chinese reizigers was niet langer korte vakanties, de voorkeur ging uit naar langere vakanties waarbij meer aandacht voor de cultuur van het land aan bod moest komen. Europa was tevens zeer in trek bij deze reizigersgroep vanwege de lage eurokoers. De Chinese bestedingen in Nederland zijn met 54% gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. Chinezen boven de 35 jaar oud gaan liever naar Europa of Australië terwijl Chinese jongeren graag afreizen naar Japan, Zuid- Korea, Singapore en Maleisië. Bij voorkeur reizen Chinezen in groepsverband en de meest favoriete activiteit is winkelen.

Verwachting derde kwartaal
Naar verwachting blijft de euro nog enige tijd laag en heeft hiermee een positieve invloed op de aankopen van buitenlandse reizigers. De trend in Chinese reizigers kan zich positief blijven voortzetten omdat Chinese reizigers de potentie hebben om zeer binnenkort de nummer 1 markt te zijn voor inkomend toerisme in Duitsland. Als buurland zullen wij hier naar waarschijnlijkheid ook de vruchten van plukken. Marja van Reijn: 'Ik blijf echter pleiten dat we Nederland veel sterker moeten neerzetten als winkelbestemming. Duitsland heeft hier al jaren hard aan gewerkt en de resulatten zijn er ook naar. Slechts weinig detaillisten, zoals de diamantairs, hebben al heel lang promotie gemaakt voor Nederland als bestemming. Maar we zijn nog niet lang niet een land waar 'Shopping an experience' is'.