Productschap Vis


Productschapsprijzen beste vis uitgereikt

Productschapsprijzen beste vis uitgereikt Vandaag zijn de Productschapsprijzen 2009 uitgereikt aan de SL 9, de UK 47 en de WR 80 voor de best verzorgde vis

De Productschapsprijzen voor de best verzorgde vis dat het schip het afgelopen jaar heeft aangeland bij de Nederlandse afslagen, zijn uitgereikt aan de SL 9, de UK 47 en de WR 80. Traditioneel wordt deze prijs uitgereikt tijdens de jaarlijkse Dag van de Nederlandse Zeevisserij, die dit jaar plaatsvond op 28 augustus in Harlingen. Deze prijs wordt jaarlijks door het Productschap Vis toegekend aan drie categorieën schepen: schepen met een motorvermogen van 101-1500 pk, schepen met 1500 pk of meer aan boord en de categorie garnalenschepen. De buitendienstmedewerkers van het Productschap Vis beoordelen stelselmatig de kisten met vis, die bij de visafslag worden aangevoerd. De jaarlijkse vergelijking van de kwaliteit vis is vooral bedoeld als een soort jaarlijkse thermometer van de kwaliteitsborging die we hanteren voor onze mooie verse product. Zo worden cijfers toegekend voor versheid, verzorging en behandeling aan boord van zeevis en garnalen. Daarbij wordt ook gelet op de kistenvulling en de wijze van vissen.
Categorie zeevis bestaande uit vaartuigen met een motorvermogen van 101
- 1.500 pk:
SL (Stellendam) 9 - Johanna
Voor deze winnaar vormt het vervoer over de weg geen belemmering. Ook als de bemanning wat verder uit de buurt vist en hun vangst aan wal brengt, zien ze kans om hun product optimaal verzorgd aan de markt aan te bieden. Dit schip is eigendom van Anton Dekker en vist met twee ploegen die elkaar afwisselen. De toegepaste vismethode bestaat uit het zogenoemde flyshooten, ook wel snorren genoemd. De eigenaar heeft op verschillende plekken op de wereld kennis opgedaan over deze vismethode en werkt steeds aan verbetering en vernieuwing. Beide schippers houden onderling goed contact over het verbeteren van de vangstresultaten op de verschillende visgronden en de mogelijkheden om de vangst optimaal te verzorgen en worden daarin gesteund door een gemotiveerde en relatief jonge bemanning.
Voor het gekoeld bewaren van de vangst wordt gewerkt met slurry ijs (= van zeewater), waardoor de vis heel snel koelt (de schipper spreekt over 5 x sneller dan via de traditionele manier met ijs). En snel koelen en koud houden is nu eenmaal een belangrijke voorwaarde voor de versheid van de vis. De ploeg aan boord bestaat uit 6 man, waardoor de vangst snel verwerkt en kan worden en gekoeld kan worden opgeslagen. In de zomer heeft de mul een zacht buikje, waarmee in de verwerking van de vangst rekening moet worden gehouden. De bemanning doet dan niet meer dan 10 kg in de kisten. Dat ziet er niet alleen goed verzorgd uit maar zorgt er ook voor dat de vis mooi gaaf blijft. Die aandacht is ook terug te zien in de prijs die kopers willen betalen. De ploegen aan boord werken secuur en houden overleg met de `walploeg' en met Anton Dekker om te zien hoe de gang van zaken aan boord nog beter kan. De blijdschap over het in 2009 behaalde resultaat was voor de eigenaar overigens aanleiding om visbriefjes te laten maken waarop vermeld staat dat de SL 9 winnaar is van de productschapsprijs 2009.

Categorie zeevis bestaande uit vaartuigen met een motorvermogen van
1.500 pk en meer:
UK (Urk) 47 - Iede Kornelis
De UK 47 is een traditionele boomkorkotter en maakt deel uit van Zeevisserijbedrijf (Nentjes B.V.). Naast de UK 47 hebben ze ook nog een kotter onder Duitse vlag, de ST 27. De UK 47 staat al vanaf 2007 bij de groep genomineerden voor het winnaarschap. De bemanning levert dus al jaren een uitstekende prestatie. Het vaartuig staat dan ook goed bekend bij de handel en de inspanningen van de bemanning worden ook geldelijk gewaardeerd. Vanaf 2008 is men ook bezig geweest met het zogenoemde outriggen als alternatief voor de traditionele boomkor. Daarnaast is in dit jaar het Certificaat Verantwoordelijk Vissen voor dit vaartuig uitgereikt. Dit certificaat geeft blijk van een goed ondernemerschap en is een heel nuttig hulpmiddel bij het uitoefenen van je visserijbedrijf. Naast het zoeken naar vernieuwingen blijft de zorg voor het product voorop staan. Ook is er veel aandacht voor hygiëne en het schoon houden van het schip. De bemanning is goed op elkaar ingespeeld en vormt een sterk team. De duur van de vistrekken blijft doorgaans beperkt tot 1,5 uur. Het strippen van de vis gebeurt zorgvuldig en de vis wordt niet te lang gespoeld waardoor de slijmlaag in tact blijft. De kisten worden met niet meer dan 35 kg vis gevuld en wordt ruim in het ijs verpakt (onder, in het midden en boven in de kist) en vervolgens opgeslagen. Allemaal zaken die aansluiten bij de criteria voor de beoordeling en het eindresultaat kreeg dan ook altijd een hoge waardering.

Categorie garnalen:
WR (Wieringen) 80 Simon Albert
De gebroeders Bert en Cees Wagemaker zijn eigenaar van dit schip en oefenen dit bedrijf inmiddels ruim twee jaar zelfstandig uit. Op het vaartuig is een zogenoemde GK vergunning verleend en vist hoofdzakelijk op het Wad. Beide broers zijn jonge, pas begonnen ondernemers en hebben voorafgaand aan hun eigen bedrijf bij andere ondernemers gevist, waar ze de nodige ervaring hebben opgedaan. Zo heeft Cees een tijd bij Han Ypma van de WR 244 gevaren en is daar vertrouwd geraakt met de goede verzorging van de vangsten. Dit schip was over het jaar 2008 winnaar in de categorie zeevis voor vaartuigen met een motorvermogen tot 1.500 pk. Die houding heeft Cees samen met zijn broer Bert in de garnalen voortgezet en de goede verzorging is in de beoordeling naar voren gekomen. Na aankoop van dit al wat oudere schip (casco is van 1988) hebben beide broers het schip grondig opgeknapt en hebben een totaal nieuwe verwerkingslijn voor de garnalen geplaatst. Zij zijn erg begaan met de kwaliteit van hun aangevoerde product en komen zeer regelmatig in de afslag om bij de medewerker van onze buitendienst te informeren wat de bevindingen zijn. De garnalen zijn goed gekookt, pellen prima en zijn vrij van meegevangen schelpjes, steentjes en stukjes hout etc. De garnalen worden na het koken snel afgekoeld in kisten gedaan die niet te vol worden afgevuld en worden op een lage temperatuur opgeslagen. De koelketen is dus goed voor elkaar.