Persbericht

Melvin de Groot knap tweede in Dutch GT4 op Nürburgring Tweede plaats Jaap van Lagen in Porsche Supercup Spa, Sebastiaan Bleekemolen valt ongelukkig uit

Spa-Francorchamps/Nürburgring, 29 augustus 2010 - Aevitae Bleekemolen Racing heeft vandaag een prachtige podiumplaats geboekt in de Porsche Supercup-race van Spa-Francorchamps. In het voorprogramma van de GP Formule 1 snelde Jaap van Lagen naar de tweede plek. Sebastiaan Bleekemolen reed eveneens sterk, maar werd door landgenoot Patrick Huisman van de baan getikt en viel uit. Op de Duitse Nürburgring was er ook succes voor Aevitae Bleekemolen Racing. Daar snelde Melvin de Groot naar een knappe tweede plaats in de Dutch GT4.

Twee weken nadat Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen in Zandvoort als koppel een tweede plaats in de nationale Toerwagen Diesel Cup veroverden, reden ze vandaag individueel met de Porsche op het vermaarde circuit van Spa. Deze 7 kilometer lange baan is vermaard door de bocht Eau Rouge en de tevens vaak kletsnatte omstandigheden. Spa-Francorchamps, dat vanwege de enorme regenhoeveelheden gekscherend ook wel eens de pispot van België wordt genoemd, bleef tijdens de Porsche-wedstrijd echter droog.

Sterke start
In de openingsfase van de 11 ronden durende race, verloopt alles uitstekend voor Aevitae Bleekemolen Racing. In het 27 coureurs tellende veld geven Jaap van Lagen (vanaf startplek 3) en Sebastiaan Bleekemolen (begonnen als 7de) een vervolg aan een prima verlopen kwalificatie. Beide rijders pakken in de eerste omloop een plek winst.

Pech voor Sebastiaan Bleekemolen
Na 4 ronden gaat het echter mis voor Sebastiaan Bleekemolen. Liggende op een meer dan keurige 6de stek, wordt hij van achteren aangeraakt door de zich zwaar verremmende Patrick Huisman. ,,Daarbij liep ik een lekke band op, waardoor mijn race in één keer afgelopen was. Het is nu al de vierde keer dit seizoen dat ik buiten mijn schuld om uit een Porsche-wedstrijd word geknald. Dat is zo enorm balen. Op het sportieve vlak ben ik aan mijn beste internationale autosportseizoen bezig, maar al die pech is beroerd'', baalde Sebastiaan Bleekemolen stevig.

Snelheid aanwezig
,,Ook op Spa-Francorchamps hadden we als team de snelheid om mee te komen. Bij de start van de race was ik super weg. Ik viel perfect in het doven van de lichten en pakte direct Kuba Giermaziak'', geeft Bleekemolen aan. ,,Vervolgens reed ik op P6 goed door, waarna Huisman mij jammer genoeg uit de strijd tikte. 'That is racing', zei topcoureur Juan Pablo Montoya eens. Maar echt vrolijk kan ik natuurlijk niet zijn na zo'n uitvalbeurt. Ik kijk nu uit naar de laatste wedstrijd van het seizoen, over twee weken op Monza. Die Italiaanse baan ligt me goed. We hebben er ook al getest en zaten er toen goed bij. Ik hoop daar op een mooie afsluiting van het Porsche-jaar.''

Sterk optreden Van Lagen
Terug naar de race op Spa-Francorchamps, waar Jaap van Lagen een enerverend ritje reed. Na het veroveren van de tweede stek, moest de Nederlander zich zwaar verdedigen op eerst René Rast en later Jan Seyffarth. Klassementsleider Rast kwam in de derde ronde voorbij zetten. ,,Maar de Duitser had daarbij wel de chicane afgesneden. Op het moment dat hij terug de baan op kwam, moest ik zelf hard remmen om een botsing te voorkomen'', had Van Lagen gezien. ,,Ik had verwacht dat hij dat niet eerlijk verkregen plekje winst zou teruggeven aan mij. Dat zijn de regels. Dat deed hij echter niet. Na de race vond ook de wedstrijdleiding dat Rast niet goed had gehandeld en werd hij alsnog áchter mij geklasseerd.''

Knokken tot de finish
Jaap van Lagen kreeg vervolgens Jan Seyffarth in de fraaie Porsche-bumper. ,,Ik had megaveel last van onderstuur en kwam de bochten niet goed meer door'', vervolgt de Aevitae Bleekemolen-racer. ,,Ik heb vervolgens tot aan de zwart-wit geblokte vlag een mooi gevecht met Jan gevoerd. Het was heel zwaar, maar daarmee des te bevredigender als je hem achter je weet te houden'', aldus Van Lagen, die na zijn derde plek in Monaco nu met positie 2 voor de tweede keer dit Porsche Supercup-seizoen naar het ereschavot mocht. ,,Omdat mijn concurrenten Norbert Siedler en Stefan Rosina slechts 14de en 15de zijn geworden, heb ik ook een mooie sprong in het klassement gemaakt. Ik sta nu op de derde plaats. Dat is prachtig, aangezien ik de eerste twee wedstrijden van het jaar niet heb meegedaan. Het doel is om op 12 september, tijdens de laatste race van het seizoen, die derde plek op de ranglijst veilig te stellen.''

Dutch GT4
Melvin de Groot (Amsterdam) eindigde vandaag op de Nürburgring op een hele fraaie tweede plaats in het Dutch GT4. ,,Dit is de eerste podiumplek van het seizoen, maar niet de laatste'', aldus een even gelukkige als strijdlustige Melvin. Het vijfde raceweekend van het Dutch GT4 werd verreden op de befaamde Nürburgring. Het Nederlandse GT4-veld reed samen met de Europese GT4 Cup, dat zorgde voor een startveld van 32 auto's. Er stonden twee races op het programma.

Gescheurde kniebanden
Melvin de Groot bestuurde de Aevitae Bleekemolen Racing BMW M3 GT4 alleen. Zijn vaste teamgenoot Sebastiaan Bleekemolen was immers voor de Porsche Supercup in Spa-Francorchamps. Melvins voorbereiding was allesbehalve optimaal. ,,Precies een week geleden ben ik met mijn scooter gevallen. Ik scheurde de kniebanden van mijn linkerbeen. Ik kan mijn been beperkt bewegen, maar op het circuit heb ik er gelukkig geen last van." Dat laatste bewees hij overtuigend tijdens de tweede kwalificatietraining, toen hij de snelste tijd van het complete Dutch GT4-veld reed. ,,Tijdens de vrije trainingen reden we op een natte baan, de tijdtrainingen waren echter droog. Ik heb de eerste kwalificatiesessie gebruikt om de grenzen op de baan op te zoeken, in de tweede training ben ik er goed voor gaan zitten", keek hij op zijn training terug

Smaakmaker
Melvin de Groot behoorde tot de smaakmakers van de tweede race. Vlak na de start nam hij de koppositie in. Hij stond vervolgens rondenlang onder zware druk van met name klassementsaanvoerder Duncan Huisman, die op zijn beurt zijn positie moest verdedigen. ,,Toen ik in mijn spiegel keek, zag ik een groot aantal deelnemers vlak achter mij. Het was heftig", vond De Groot. Nadat alle rijders hun verplichte pitstop hadden gemaakt, was hij zijn leidende positie kwijt. Duncan Huisman had de eerste plaats overgenomen en gaf die niet meer uit handen. Melvin eindigde fraai als tweede. ,,Het langverwachte succes is eindelijk binnen'', reageerde hij. ,,Hier hebben we hard voor gewerkt. Verder heb ik ook genoten achter het stuur. Vooral het eerste deel van de race was leuk, toen we met vijf tot zes rijders vlak achter elkaar reden.'' In de eerste race kwam De Groot als zevende over de finish. ,,Het zat niet mee'', blikte hij op die wedstrijd terug. ,,Ik heb tijd verloren bij het maken van de verplichte pitstop. In het tweede deel van de race kreeg ik een flinke tik van een andere deelnemer. Meer dan een zevende plaats zat er niet in.''

ADAC GT Masters
Ronald van de Laar (Zandvoort) en Michael Bleekemolen (Aerdenhout) kwamen op de Nürburgring in actie in de ADAC GT Masters. Het duo deelt een Porsche 911 GT3 R. In de eerste race verruilden ze een twintigste startpositie voor de veertiende plaats. In de tweede race werden Ronald en Michael als twintigste geklasseerd.

Aevitae Bleekemolen Racing wordt onder meer gesteund door AHC en Wijzonol.

Uitslag Porsche Supercup, Spa-Francorchamps (België), 29 augustus 2010:


1. Sean Edwards (GBR) 11 ronden in 27:07,627, 2. Jaap van Lagen (Aevitae Bleekemolen Racing) op 10,677 seconden, 3. René Rast (Dui) op 11,121, 4. Jan Seyffarth (Dui) op 11,378, 5. Nicolas Armindo (Fra) op 13,077, 14. Robert van den Berg op 28,650 (Aevitae Bleekemolen Racing). Uitgevallen: Sebastiaan Bleekemolen (Aevitae Bleekemolen Racing).

Stand na 9 van de 10 races:


1. René Rast 138 punten, 2. Nick Tandy 124, 3. Jaap van Lagen 98, 5. Jeroen Bleekemolen 88, 17. Sebastiaan Bleekemolen 25, 19. Robert van den Berg 9.

Slotrace Porsche Supercup-seizoen 2010 is op 12 september op Monza.

Nürburgring, FIA GT1 World Championship:

Dutch GT4:
Race 1: 1. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 16 ronden in 40:06.530; 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 18.792 sec.; 3. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 28.705; 4. Donald Molenaar en Ardi van der Hoek, Chevrolet Camaro, op 31.571; 5. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 34.661; 7. Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 1:06.840.

Race 2: 1. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, 18 ronden in 41:27.799; 2. Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 2.477 sec.; 3. Danny van Dongen, Corvette C6, op 4.954; 4. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 5.646; 5. Donald Molenaar en Ardi van der Hoek, Chevrolet Camaro, op 7.888.

Stand na veertien races: 1. Duncan Huisman 99 punten; 2. Phil Bastiaans en Christiaan Frankenhout 90; 4. Henry Zumbrink 84; 5. Jan Joris Verheul 64; 8. Jeroen Bleekemolen 55; 14. Melvin de Groot 31; 17. Sebastiaan Bleekemolen 22.

ADAC GT Masters:

Race 1: 1. Martin Matzke - Andreas Wirth, BMW-Alpina B6 GT3, 29 ronden in 1:01.44.174; 2. Luca Ludwig - Christopher Mies, Audi R8 LMS, op 9.962 sec.; 3. Niclas Kenterich - Sebastian Asch, Porsche 911 GT3 R, op 11.149; 4. Kenneth Heyer - Michael Ammermüller, Audi R8 LMS, op 11.905; 5. Marius Ritskes - Mika Salo, Corvette Z06.R GT3, op 22.156; 14. Ronald van de Laar - Michael Bleekemolen, Porsche 911 GT3 R, op 1:03.05.100.

Race 2: 1. Martin Matzke - Andreas Wirth, BMW-Alpina B6 GT3, 28 ronden in 1:00.09.556; 2. Niclas Kenterich - Sebastian Asch, Porsche 911 GT3 R, op9.041 sec.; 3. Christian Hohenadel en Toni Seiler, Corvette Z06.R GT3, op 13.092; 4. Tim Bergmeister en Frank Schmickler, Porsche 911 GT3 R, op 13.206; 5. Peter Kox en Albert von Thurn und Taxis, Lamborghini Gallardo LP560 GT3, op 13.756; 20. Ronald van de Laar - Michael Bleekemolen, Porsche 911 GT3 R, op 2 ronden.