Academisch Medisch Centrum Universiteit van Amsterdam

8

Promotie

Matthijs Brouwer: 'Bacterial meningitis in adults: clinical characteristics, risk factors and adjunctive treatment'. Promotor is prof. dr. M. Vermeulen, hoogleraar Neurologie. Co-promotor is dr. D. van de Beek.
Kinderen worden ingeënt tegen hersenvliesontsteking (meningitis) en daarom komt de ziekte tegenwoordig vooral bij ouderen voor. Meest voorkomende ziekteverwekker is de pneumok. De prognose is slecht: drie van de tien patiënten overlijden en van degenen die er bovenop komen, kampt eenderde levenslang met restverschijnselen. Artsen zouden pneumokken-meningitis graag voorkomen maar vaccinatie van de hele bevolking is geen optie. Brouwer ontdekte dat bepaalde genetische polymorfismen de kans op infecties met pneumokokken en meningokokken sterk vergroten. Hij deed een omvangrijke prospectieve studie, waarin hij het DNA van nagenoeg alle Nederlandse bacteriële-meningitispatiënten die tussen 2006 en 2009 werden opgenomen, vergeleek met dat van gezonde Nederlanders. Een polymorfisme in het gen dat codeert voor complementfactor 3, een van de eiwitten in bloedplasma, maakt de kans op bacteriële meningitis viereneenhalf keer zo groot. De DNA-variant in kwestie wordt aangetroffen bij één op de vijf Nederlanders. Twee op de vijf Nederlanders zijn drager van een polymorfisme op het gen dat codeert voor complementfactor 5, waardoor ze bij meningitis een tweeëneenhalf maal verhoogde kans lopen om te overlijden.
Tijd: 12.00 uur