Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Reclamecampagnes voor digitale televisie rondom WK Voetbal missen doel

Aan belang van consument wordt voorbij gegaan

Amsterdam, 13 september 2010 - Hoewel de reclamecampagnes voor digitale televisie rondom het WK Voetbal van afgelopen zomer wel degelijk geleid hebben tot meer verkochte televisies, is de verkoop van abonnementen voor digitale televisie achtergebleven. Dit laatste blijkt uit de resultaten van de Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa over het tweede kwartaal van dit jaar. In vergelijking met het eerste kwartaal oriënteerden aanzienlijk meer mensen zich in de genoemde periode actief op de mogelijkheden van een abonnement voor digitale televisie. Opvallend is dat in het tweede kwartaal de bereidheid om daadwerkelijk van abonnement te switchen juist afnam.

De bekende elektronicamerken hebben in de periode voorafgaand het WK Voetbal massaal reclamecampagnes ingezet om de consument te overtuigen een nieuwe LCD-televisie aan te schaffen, het liefst met HD-kwaliteit. En met succes, er werden voorafgaande en tijdens het WK meer televisies verkocht. Dit betekent niet dat de consument nu ook daadwerkelijk televisie in digitale kwaliteit kan kijken. De Marktmonitor internet & digitale tv van baZoeKa wijst namelijk uit dat in het tweede kwartaal wel meer mensen zich hebben georiënteerd op de abonnementmogelijkheden voor digitale televisie (gestegen van 13 procent in het eerste kwartaal naar 24 procent in het tweede kwartaal), maar dat de daadwerkelijke bereidheid om van abonnement te switchen juist aanzienlijk is gedaald.

Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa wijt het feit dat mensen wel een nieuwe, digitale televisie kopen, maar niet het bijpassende abonnement aan de geringe aandacht voor televisie-abonnementen: 'Zowel de consument als het personeel in winkels is alleen maar gefixeerd op de televisie en ook fabrikanten van televisies wijzen niet op het belang van een goed en passend abonnement. De consument ontbeert het besef dat een nieuwe televisie alleen met het passende abonnement leidt tot een betere televisie-ervaring. Bij het winkelpersoneel ontbreekt eenvoudigweg de kennis over televisie-abonnementen. Hierdoor doen ze hun klanten eigenlijk te kort; ze laten een kans liggen om hun klanten optimaal te bedienen. Maar er is in deze ook een taak weggelegd voor de grote electronicafabrikanten. Het straalt immers toch ook op hun merk af als iemand een nieuwe televisie koopt, maar vervolgens toch nog slecht beeld heeft.´

Veilig internet
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt eveneens dat de consument veiligheid van internet veel belangrijker vindt dan in het eerste kwartaal; in het eerste kwartaal van dit jaar vond 42 procent van de respondenten veilig internet nog zeer belangrijk, in het tweede kwartaal was dit 75 procent. Hekkelman: 'Hier hebben de campagnes vanuit de overheid voor veilig internetten dus wel het gewenste effect gesorteerd. Uit de resultaten van het onderzoek kun je zien dat de radio- en televisiespots waarin concrete tips worden gegeven voor dagelijks gebruik en die vanaf mei dit jaar werden uitgezonden, hebben geleid tot een hogere bewustwording voor veilig internetten.'

Alles-in-één paketten
De marktmonitor toont net als in het eerste kwartaal van dit jaar aan dat de interesse van consumenten die zich oriënteren op een nieuw abonnement voor internet, televisie en/of telefonie onveranderd vooral uitgaat naar een alles-in-één-abonnement (34 procent), waarbij de drie diensten gecombineerd worden aangeboden. 24 procent wil meer informatie over digitale TV en 18 procent van de consumenten is in eerste instantie geïnteresseerd in internetabonnementen. Op basis van de bestaande situatie van consumenten, merkvoorkeuren en hun wensen en behoeften worden KPN en kabel het meest ´genoemd´ door de adviestool als aanbieder van alles-in-één-pakketten.

Over de Marktmonitor internet & digitale tv
De Marktmonitor internet & digitale tv is een onderzoek van baZoeKa, sinds 1999 de Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten, en is opgezet in nauwe samenwerking met ShopADSL.nl. baZoeKa werkt samen met meer dan 1.600 onafhankelijke wederverkopers, vertegenwoordigt alle grote internet- en tv-providers. Het onderzoek biedt een nauwkeurig inzicht in (markt)ontwikkelingen op het gebied van internet, telefonie en digitale TV, het marktaandeel van de verschillende aanbieders, en de overwegingen en overtuigingen van consumenten aangaande internet, telefonie en digitale tv. Het onderzoek wordt iedere drie maanden gehouden. De onderzoeksresultaten worden gegenereerd met de adviestool van baZoeKa die wordt aangeboden via de website van partners als ShopADSL.nl (www.shopadsl.nl/internet-advies), ShopDigitaleTV.nl (www.shopdigitaletv.nl/digitale-tv-advies), PhoneHouse.nl (www.phonehouse.nl/internet/internet-adviseur) en Mediamarkt.nl (http://internet-bellen-tv.mediamarkt.nl/) en fysieke retailers als Paradigit en BelCompany. Per maand maken meer dan 5.000 consumenten gebruik van de adviestool. Het onderzoek dat drie maanden beslaat, is derhalve gebaseerd op de situatie en de voorkeuren van meer dan 15.000 Nederlanders. De adviestool onderscheidt zich van concurrerende adviesinstrumenten en vergelijkingssites doordat het niet alleen de huidige situatie van consumenten meeneemt, maar nadrukkelijk ook diens merkvoorkeuren, wensen en behoeften.

De volledige onderzoeksgegevens van de marktmonitor internet & digitale tv januari 2010 is te downloaden via http://www.shopadsl.nl/pers/adviestool/q2-2010/

Over baZoeKa
baZoeKa D.S.P. (baZoeKa) is sinds 1999 actief als Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en is sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten. baZoeKa is het zusterbedrijf van ODS2, een internationale softwareleverancier en ontwikkelaar van complexe (webbased) applicaties zoals (winkel)aanmeldsystemen, rapportagetools & dataregistratie-software. ODS2 heeft drie softwareoplossingen in de markt staan, te weten Order Management Software (OMS), Field Management Software (FMS) en Direct Sales Software (DSS), levert onder meer aan KPN, Alice en Hamilton Bright en is actief in onder andere Nederland, Spanje, België en Zuid Afrika. ODS2 is door Deloitte Fast50 uitgeroepen tot een van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Voor meer informatie, bezoekt u www.bazoeka.com of www.ods2.com.