Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
83 Vragen van de heer S. de Vries en de heer P. Zwanenberg (ingekomen 7 juli 2010
en antwoorden door het college verzonden op 14 september 2010)

De fractie van GroenLinks maakt zich al geruime tijd zorgen over het gebrek aan huisvesting voor studenten en andere jongeren. Hierdoor betalen zij structureel te veel geld voor vaak onveilige en te kleine kamers. We zijn blij dat dit najaar het HuurTeam eindelijk van start gaat in Utrecht maar denken dat het de komende tijd, door de sloop van de Maria van Hongarijedreef waar veel studenten tijdelijk wonen, voor nieuwe studenten alleen maar lastiger zal zijn een kamer te vinden. GroenLinks heeft daarom de volgende vragen:


1. Hoe lang is de gemiddelde wachttijd voor een studentenkamer in Utrecht op dit moment?

Bij SSH, de corporatie die in Utrecht 1/3de van de studentenhuisvesting voor haar rekening neemt, is de gemiddelde wachttijd momenteel (juli/augustus) 16-17 maanden met de verwachting dat deze vanaf november weer terugloopt naar 14-15 maanden. Van de particuliere verhuur zijn deze cijfers onbekend.


2. Is de wethouder het met de fractie van GroenLinks eens dat een stad met een prachtige Universiteit en Hogescholen haar uiterste best moet doen om zo snel mogelijk de kamernood op te lossen?

Ja.


3. Is het de wethouder bekend hoeveel studenten op jaarbasis er bewust voor kiezen niet in Utrecht te gaan studeren i.v.m. de kamernood?

Nee. Wel is bekend dat het aantal studenten dat in Utrecht gaat studeren de afgelopen jaren nog steeds groeit.


4. Op wat voor termijn zou de kamernood opgelost kunnen worden?

De druk op de woningmarkt in Utrecht is groot en zal de komende jaren groot blijven. Het op peil houden van de woningbouwproductie voor alle groepen en ook voor starters en studenten is van groot belang. Naast de productie van voldoende woningen is ook het bevorderen van doorstroming essentieel. De beschikbaarheid van een ruimer aanbod starterswoningen is daarbij net zo belangrijk als het realiseren van echte studentenwoningen. Het initiatief van Mitros en SSH om via een dochtermaatschappij (Jebber C.V.) de komende 15 jaar 3.000 starterswoningen aan de voorraad woningen toe te voegen ondersteunen wij van harte. Specifiek voor studenten zijn in de vorige collegeperiode 1.914 eenheden gerealiseerd in drie grote projecten (City Campus Max, De Bisschoppen en Casa Confetti). Van deze eenheden zijn er 1.380 zelfstandig en 534 onzelfstandig. Daarnaast heeft het college zich ten doel gesteld voor studenten en starters 500 extra woningen op de Uithof gerealiseerd te hebben voor 2014 en voor mei 2011 plekken in de stad aan te wijzen waar nog 1.700 woningen voor studenten en starters kunnen worden gerealiseerd in de jaren na 2014. Het realiseren van deze 2.200 woningen moet het absolute tekort aan studentenhuisvesting worden opgelost.


5. Is de wethouder bereid de Raad jaarlijks een rapportage te sturen met daarin de actuele stand van zaken wat betreft (het gebrek aan) studentenhuisvesting? Zo neen, waarom niet?

In de jaarlijkse rapportage over de woningbouwproductie zal afzonderlijk aandacht geschonken worden aan studenten- en startershuisvesting.


6. Ziet de wethouder mogelijkheden om op de kortst mogelijke termijn noodwoningen, vergelijkbaar met de spaceboxen op De Uithof, te realiseren om het tekort aan studentenkamers te verminderen? Zo neen, waarom niet?

Op dit moment ligt prioriteit bij het realiseren van structurele oplossingen. Tijdelijke oplossingen zijn gezien kosten en korte exploitatieperiode financieel veel onvoordeliger. Wel kunnen woningen die op de nominatie staan voor sloop, benut worden voor tijdelijke studentenhuisvesting.


7. Ziet de wethouder mogelijkheden om op de kortst mogelijke termijn kantoren die voor langere termijn leegstaan, vrijwillig of juridisch toe te voegen aan de woningvoorraad? Zo neen, waarom niet?

Dit college staat positief tegenover het idee om leegstaande kantoren al dan niet permanent te transformeren. Transformatie van kantoren is niet altijd eenvoudig. Niet alle kantoren zijn bouwkundig geschikt voor gebruik als woonruimte. Daarnaast spelen ook milieu normen (geluid en luchtvervuiling) en veiligheidsnormen (met name brandveiligheid). Bovendien kan transformatie financieel onaantrekkelijk zijn voor de eigenaar: de benodigde investeringen wegen niet op tegen de verwachte opbrengsten. Als het gaat om permanent omzetten van kantoren naar woningen moet bovendien goed onderzocht worden of de locatie geschikt is voor een dergelijke bestemmingswijziging. De gemeente steunt particuliere initiatieven waarbij lege kantoorpanden (tijdelijk) een woonbestemming krijgen. Het Sol-gebouw aan de Archimedeslaan is onlangs voor en door de Stichting Tijdelijk Wonen in gebruikgenomen. Er worden 192 kamers gerealiseerd voor een tijdsduur van maximaal 5 jaar. Het bovengenoemde initiatief van de Stichting Tijdelijk Wonen wordt ondersteund door dat wij samen met de Provincie een garantie hebben afgegeven voor de verbouwingskosten. Zie verder ook de beantwoording van de schriftelijke vragen over omzetting van kantoren naar woningen (Schriftelijke Vragen nummer 97-2010).

---- --