Politie Noord- en Oost Gelderland


Politie start pilot Telefonische Aangifte


regio, 14-09-2010 o Vanaf woensdag 15 september kunnen burgers ook
telefonisch aangifte doen bij de politie Noord- en Oost-Gelderland. Dit
houdt in dat burgers niet perse naar het politiebureau hoeven te gaan,
maar vanaf elke willekeurige plek telefonisch aangifte kunnen doen.


Mogelijkheden voor doen van aangifte

Als een burger aangifte wil doen kan dat op dit moment op drie
manieren. Sommige feiten kan de burger via internetaangifte afhandelen.
Dit is het geval wanneer er bijvoorbeeld geen daderindicatie is. Denk
bijvoorbeeld aan een diefstal van een fiets, zonder dat daar getuigen
van zijn. Naast internetaangifte kan de burger ook een afspraak maken
om op het politiebureau aangifte te doen. De burger belt allereerst met
0900-8844 en maakt vervolgens een afspraak en gaat naar het
politiebureau. Tot slot kan de burger schriftelijk aangifte doen met
behulp van een aangifteformulier. Met de vorm van telefonische
aangifte, biedt de politie een vierde mogelijkheid aan om aangifte te
doen. Het is bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld geen tijd hebben om
naar het politiebureau te gaan, of niet naar het politiebureau kunnen
komen.


Wat is telefonische aangifte?

Voor een telefonische aangifte maakt de burger eerst een belafspraak
via 0900-8844. De politiemedewerker maakt samen met de burger een
belafspraak en geeft aan welke bescheiden en/of gegevens de burger bij
de hand moet houden tijdens de telefonische aangifte. Op het
afgesproken tijdstip belt de politie de aangever. De politiemedewerker
neemt de aangifte op. Het lijkt dan ook erg op het doen van aangifte op
een politiebureau met dat verschil dat de burger en de
politiemedewerker elkaar niet kunnen zien.


De pilot

In de pilotfase kan de burger telefonisch aangifte doen van die feiten
die nu ook van toepassing zijn op het doen van een aangifte via
internet. De pilot start op woensdag 15 september en loopt tot en met
december 2010. Na de pilot volgt een evaluatie van dit project. Het is
dan belangrijk om te beoordelen hoe de burger telefonische aangifte
heeft ervaren. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Hoe vaak heeft de
burger gebruik gemaakt van de optie telefonische aangifte? Is het
noodzakelijk om het aantal feiten dat voor telefonische aangifte in
aanmerking komt uit te breiden?