Zzp'er vitaliseert aandachtswijken

15/09/2010 12:00

SEV

Zzp'ers zijn belangrijk voor het vitaliseren van stadswijken. En hun aantal groeit. Zzp'ers zijn sterk aan de wijk gebonden; ze verlevendigen de overdag verlaten wijken en stimuleren deze wijken economisch door in de wijk te werken, horeca te bezoeken en boodschappen te doen. Bovendien worden ze steeds zichtbaarder, bijvoorbeeld in koffietentjes waar ze met hun laptops het beeld bepalen.

Het aantal zzp'ers groeit snel naar het miljoen. Zzp'ers werken vanuit huis, vanuit de horeca of vanuit de openbare ruimte. Meestal met een laptop. Deze verbindt hen met de wereld; tegelijkertijd brengt de zzp'er veel tijd door in de wijk waar hij woont. Dit onderscheidt hem van de traditionele werknemer die de wijk vroeg verlaat om er pas weer laat weer in terug te keren.

Leefbare wijken

Leefbare wijken zijn vaak bedrijvige wijken. Daarom investeren gemeenten en corporaties in het stimuleren en faciliteren van wijkeconomische activiteiten. In leefbare wijken gaat het goed met de bewoners, omdat ze participeren, werken en ondernemen. Ook vitale publieke ruimten zijn vaak plekken van bedrijvigheid. Economie brengt mensen op de been, en zorgt voor een vanzelfsprekende aanwezigheid van mensen omdat ze er werken en omdat er iets te beleven is. Zzp'ers hebben daar een belangrijke rol in.

Economische functies

Dat blijkt uit de in opdracht van de SEV uitgevoerde studie van de Universiteit van Amsterdam De zzp'er zichtbaar gemaakt. In de studie gaat het over de vraag welke economische functies in en rond de plinten van het Krugerplein in de Amsterdamse Transvaalbuurt het beste ontwikkeld kunnen worden, om dit plein te laten uitgroeien tot kloppend hart van de buurt. Het Krugerplein staat niet op zichzelf: op tal van plekken worstelen gemeenten en corporaties met het tot leven wekken van hun winkelplinten en hun publieke ruimten. Het heeft geen zin alleen te blijven mikken op de traditionele detailhandel, veel verstandiger is het om te investeren in het ondernemerschap van zzp'ers. Een economische invalshoek is daarbij beter dan een culturele, zeker bij het vitaliseren van ingedutte winkelstrips.

Nieuwe verdeling tussen werk en vrije tijd

De boodschap van de onderzoekers is: speel in op de nieuwe verdeling tussen arbeid, wonen en vrije tijd en benut het economische potentieel van zzp'ers. Geef ze een plek in de plinten van een plein, richt ontmoetings- en werkplekken voor ze in, of beter: laat ze dat zelf doen. Hierbij kun je denken aan espressobars of andere plekken waar zzp'ers elkaar kunnen treffen en faciliteiten delen, maar ook aan pleinen en parken met draadloos internet. De lokale verbondenheid van de zzp'ers zorgt voor reuring en bedrijvigheid in de wijk.





http://www.sev.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,