Rijksoverheid
Datum 15 september 2010
Betreft Postzegelprijs
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Gesthuizen
(SP) van 3 september 2010 aan de minister van Economische Zaken over de
mislukte concurrentie in de post en het bericht dat de postzegel duurder wordt.
1
Wat is uw reactie op het bericht dat mensen die een gewone brief willen versturen
vanaf 1 januari a.s. 5% meer voor hun postzegel moeten gaan betalen?1 Hoe kan
het dat de prijs van postzegels nu alweer omhoog gaat, terwijl juist per 1 april
2009 de postmarkt volledig is vrijgegeven?
2
Deelt u de mening dat deze prijsverhoging het zoveelste bewijs is dat de
concurrentie in de post is mislukt, na de eerdere berichten over werknemers die te
maken krijgen met intimidatie op de werkvloer, 15000 mensen die hun baan
dreigen te verliezen en postwerkers die niet eens het minimumloon krijgen?
Antwoord (1 en 2)
Voor consumentenpost geldt dat de huidige prijsstijging overeenkomt met de
gemiddelde prijsstijging van alle consumentenprijzen, waardoor deze ook als
redelijk te kenmerken is. De prijs van de postzegel voor een brief is van 2007 tot
en met 2010 ongewijzigd gebleven. De verhoging van 4,5% die zal plaatsvinden,
past binnen het tariefbeheersingssysteem dat als onderdeel van de Postwet 2009
is vastgesteld en waarbij de tarieven gemiddeld genomen niet meer mogen stijgen
dan de ontwikkeling van de consumentenprijsindex toestaat. OPTA ziet hierop toe
en heeft geconstateerd dat de voorgenomen tariefswijziging voldoet aan de
wettelijke eisen. Genoemd systeem is in het leven geroepen om er voor te zorgen
dat de tarieven betaalbaar blijven.
De door u gesignaleerde problemen verschillen sterk van aard en oorsprong en
zijn zeker niet (enkel) op te hangen aan de openstelling van de postmarkt.
Verantwoordelijke partijen, waaronder TNT en dit kabinet, werken aan
oplossingen. De openstelling van de postmarkt heeft, zoals aangegeven bij de
totstandkoming van de Postwet 2009, vooral effect op de tarieven voor de
zakelijke markt, omdat de concurrentie zich op deze markt concentreert.
De openstelling van de postmarkt heeft in de praktijk voor 92% betrekking op
zakelijke post. Hier is de laatste tijd duidelijk sprake van een neerwaarts effect op
de prijsstelling.
Zoals ik ook in het AO van 29 juni jl. heb aangegeven sta ik nog steeds achter de
openstelling van de postmarkt.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken