Verzekeraars nemen deel aan Week van het Geld

15/09/2010 13:33

Verbond Van Verzekeraars

De verzekeringssector is betrokken bij de Week van het Geld (www.weekvanhetgeld.nl) van 13 tot en met 19 september. Naast een lesbrief over verzekeren en het spel Fix je Risk, geeft het Verbond op twee basisscholen in Capelle aan den IJssel aan groep 7 en 8 les over omgaan met risico's die bij het leven horen en de financiële gevolgen daarvan. De lesbrief en het Fix je Risk- spel maken deel uit van de Nibud Geldkoffer. Die koffer bevat allerlei lesmateriaal van niet- commerciële organisaties die met geld te maken hebben. Het Fix je Risk-spel is er in de vorm van een bordspel, maar speciaal voor de Week van het Geld ook in een digitale vorm op www.fixjerisk.nl.

De Week van het Geld is een initiatief van CentiQ, Wijzer in geldzaken en is bedoeld om kinderen van 4 tot en met 12 jaar te leren omgaan met geld. Financieel bewustzijn op jonge leeftijd vormt de basis voor financiële zelfredzaamheid voor de toekomst. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Hoewel verzekeren voor de meeste kinderen een ver-van-hun-bedshow is, hebben ze allemaal wel een keer gehoord: 'Het is maar goed dat we verzekerd zijn'. Het spel Fix je Risk laat kinderen spelenderwijs kennismaken met verzekeren.

In de visie van het Verbond van Verzekeraars spelen voorlichting en onderwijs een belangrijke rol bij het weerbaar maken van consumenten en het herstel van vertrouwen in de verzekeringssector. Het Verbond heeft daartoe het programma VerzekeraarsVernieuwen opgezet. Daarnaast werkt het Verbond samen met organisaties als CentiQ, Wijzer in geldzaken en pensioenkijker.nl. Verzekeraars zelf ondernemen ook tal van activiteiten op het terrein van consumentenvoorlichting en financiële educatie.

CentiQ, Wijzer in geldzaken is een initiatief van ruim veertig partijen uit de financiële sector, de overheid, voorlichtings- en consumentenorganisaties en de wetenschap die de consument wijzer in geldzaken willen maken. Door de financiële kennis en vaardigheden van de consument te verbeteren en een actieve houding te stimuleren, kunnen consumenten bewuste financiële keuzes maken.