De Nederlandse Bank

DNB publiceert Kwartaalbericht september 2010

Persbericht

Datum 15 september 2010

Het Kwartaalbericht opent zoals gebruikelijk met rapportages over economische ontwikkelingen, prudentieel toezicht op de financiële sector en betalingsverkeer.

Daarnaast wordt extra aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
* Bazel III en de economie

* Kennis over monetair beleid: belangrijk maar gebrekkig
* De impact van banksparen op de Nederlandse bank- en verzekeringssector

* Verantwoordelijkheden van DNB op de BES-eilanden na 10-10-10
* Sterkere coördinatie rond macro-economische onevenwichtigheden in het eurogebied

* Meer toezichtaandacht voor bedrijfsmodel en strategie

Bazel III en de economie

Invoering van aangescherpte handels- en liquiditeitsstandaarden bij banken - kortweg Bazel III - leidt tot stabielere economische groei en verkleint de kans op een systeemcrisis. Tijdens de overgangsfase moeten banken zich aanpassen om aan de nieuwe eisen te voldoen en zal de economie enige hinder ondervinden. Modelberekeningen wijzen uit dat het negatieve effect op het niveau van het bbp in die fase echter beperkt is tot enkele tienden van een procent. Een voldoende lange overgangstermijn zal deze kosten beperken doordat het banken meer ruimte biedt om zich aan te passen. Op termijn overheersen dan ook de voordelen van een solider financieel systeem. Dit blijkt uit onderzoek van Bazelse werkgroepen en de Nederlandsche Bank (DNB).

Kennis over monetair beleid: belangrijk maar gebrekkig

Het Nederlandse publiek is niet goed op de hoogte van de belangrijkste doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB). Dit blijkt uit onderzoek door DNB. Toch is deze kennis belangrijk. Mensen die meer weten over het monetair beleid hebben realistischere verwachtingen over toekomstige prijsontwikkelingen. Dit helpt hen bij het nemen van verstandige financiële beslissingen en draagt zo bij aan financiële stabiliteit. Ook het bereiken van prijsstabiliteit is eenvoudiger wanneer het publiek goed op de hoogte is van het ECB-beleid.

De impact van banksparen op de Nederlandse bank- en verzekeringssector

De Nederlandse markt voor fiscaal gefaciliteerde vermogensvorming verandert in snel tempo. Sinds de introductie van de Wet Banksparen per januari 2008 ondervinden levensverzekeraars in toenemende mate concurrentie van banken en beleggingsinstellingen op deze markt. Hierdoor staan de nieuwe productie en winstgevendheid van levensverzekeraars structureel onder druk. Deze sector staat dan ook voor een aanpassingsproces. Banken profiteren van banksparen omdat de aangetrokken gelden een langlopende en relatief stabiele financieringsbron vormen. Voor de consument lijkt banksparen te resulteren in lagere kosten door de toenemende concurrentie. Door de verschillen tussen typen producten en aanbieders blijft de markt echter complex

Verantwoordelijkheden van DNB op de BES-eilanden na 10-10-10

Het Koninkrijk der Nederlanden staat aan de vooravond van een grote staatkundige hervorming. Op 10 oktober 2010 ('10-10-10') worden Curaçao en Sint Maarten net als Nederland en Aruba zelfstandige landen binnen het Koninkrijk, terwijl Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de zogenoemde BES-eilanden) een soort 'bijzondere gemeenten' van het land Nederland worden. Voor DNB betekent deze staatkundige hervorming dat zij ook op de BES-eilanden verantwoordelijk wordt voor het uitoefenen van toezicht op financiële instellingen en het uitvoeren van enkele centrale banktaken. De invoering van de Amerikaanse dollar per 1 januari 2011 als wettig betaalmiddel in dit gedeelte van Nederland, maar ook andere institutionele verschillen tussen het Caribische en het Europese gedeelte van het Koninkrijk, maken de invulling van de taken van DNB in het Caribische gedeelte van Nederland extra bijzonder.

Sterkere coördinatie rond macro-economische onevenwichtigheden in het eurogebied

De Europese schuldencrisis toont aan dat er voor het goed functioneren van de EMU meer coördinatie nodig is bij macro-economische onevenwichtigheden, zoals de sterk toegenomen tekorten en overschotten op de lopende rekening van lidstaten. De Europese Commissie heeft hiervoor recent enkele voorstellen gedaan, die momenteel verder worden uitgewerkt samen met de Van Rompuy Taskforce. DNB vindt het belangrijk om onevenwichtigheden vroegtijdig te signaleren via een beperkt aantal indicatoren met eenvoudige signaalwaarden. Ook zijn effectieve procedures nodig die landen desnoods met sancties aanzetten tot actie.

Meer toezichtaandacht voor bedrijfsmodel en strategie

Een van de lessen van de crisis is dat het toezicht meer dan voorheen een instellingsoverstijgend en vooruitblikkend karakter dient te hebben. Dit betekent onder andere: meer aandacht voor bedrijfsmodellen en strategieën van instellingen. Daarmee gaat de toezichthouder niet op de stoel van de bestuurder zitten, maar wel indringende vragen stellen over het verdienmodel en de strategische keuzes van de instelling. Zonodig wordt de instelling gevraagd aanpassingen door te voeren.

Verder in dit Kwartaalbericht:

* Dekkingsgraad pensioenfondsen daalt naar 95%
* Hogere lasten drukken winstherstel banksector
* Einddatum Nederlandse betaalproducten in zicht

Einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans (tel.nrs. 020-524 3100 en 06-524 96 961) en Herman Lutke Schipholt (tel.nrs. 020-524 2712 en 06-524.