Politie Noord- en Oost Gelderland


Politie onderzoekt tevredenheid burgers


Regio, 15-09-2010 o Goed contact tussen burger en politie is
essentieel voor het vertrouwen en de tevredenheid van de burger in de
politie. Een burger verwacht vakkundigheid en professionaliteit van de
politie. Een belangrijk onderdeel hiervan is goed contact tussen de
burger en de politie. Daarom start de politieregio Noord- en
Oost-Gelderland op 17 september 2010 een tweede enquête met als
onderwerp het contact met de politie bij aangifte.


Als onderdeel van het meerjaren beleidsplan is de politieregio Noord-
en Oost-Gelderland al enige tijd bezig met het verbeteren van het
contact met de burgers. In 2009 zijn burgers daarom voor de eerste keer
door middel van een enquête in de gelegenheid gesteld aan te geven wat
zij vinden van de manier waarop zij door de politie tijdens een
aangifte worden behandeld.


De Klantthermometer is een enquête onder burgers die op verschillende
manieren contact met de politie hebben gehad. Het is nu de tweede keer
dat de politie dit instrument inzet. De Klantthermometer maakt
duidelijk waarover de burger (on)tevreden is over het politiecontact of
wat er voor verandering vatbaar is. Met behulp van de resultaten kan de
politie inspelen op de behoeften en wensen van de burger.


Start tweede Klantthermometer

Op 17 september 2010 is de start van het tweede deel van de
Klantthermometer. De politie stuurt de brieven aan burgers die contact
hebben gehad met de politie omdat zij aangifte hebben gedaan op een
politiebureau. In de brief staat hoe men kan meedoen aan de enquête. De
burgers vullen de enquête online in via een speciale website.


Klantthermometer 2009

Uit de vorige Klantthermometer is gebleken dat burgers die aangifte
doen tevreden zijn over het persoonlijk contact met de politie.
Verbeterpunt is de informatievoorziening tijdens en na afloop van het
contact met de politie. De politieregio onderneemt acties om hierin
verbetering aan te brengen waardoor de tevredenheid van de inwoners zal
toenemen. Zo krijgt elke aangever een aangiftemap mee, met informatie
over de aangifte en preventietips.