Nieuw handboek voor EU lobbyisten gaat in op rol social media


iLobby.eu: Survival Guide to EU Lobbying, including the Use of Social Media

DELFT, 20100906 -- Europa kan soms in een negatief daglicht staan, door de complexiteit ervan en het schimmig beeld van achterkamerpolitiek. Caroline De Cock, Brusselse lobbyiste, brengt hier verandering in met haar boek iLobby.eu dat vandaag bij Eburon verschijnt. In het boek wordt de interne huishouding van de Europese Unie beschreven en hoe lobbyisten daarin een rol kunnen spelen. Uniek in het boek is de aandacht voor social media, dat steeds meer greep krijgt op het politieke spel.

In iLobby.eu helpt Caroline De Cock in het eerste deel de lezer om het Europese doolhof te doorgronden, en hoe een effectieve EU lobbystrategie opgezet kan worden. Daarbij draait het niet enkel en alleen om wie, wat, waar en wanneer, maar vooral om hoe. Het tweede deel kijkt naar de steeds grotere rol die social media, zoals Twitter en Facebook, hierin beginnen te spelen. Dit alles geïllustreerd met de nodige anekdotes, onder meer over de succesverhalen en mislukkingen van Europese instellingen en Europarlementariërs bij hun eerste stappen in het gebruik van social media. Het derde en laatste deel is een praktische annex waarin onder meer een aantal nuttige beleidsdocumenten ontleed worden.

iLobby.eu is bedoeld voor iedereen die zijn of haar punten op de Europese agenda wil zetten: zakenlieden, activisten, journalisten, denktanks en studenten. Ook biedt het boek een uniek inkijkje in de wijze waarop Europees beleid tot stand komt.

Caroline De Cock is eigenaar van N-square Consulting, een in Brussel gebaseerd lobby adviesbureau. Onder haar clientèle bevinden zich multinationale high tech bedrijven en handelsfirma's. De auteur maakt in haar werk volop gebruik van social media, waaronder meerdere blogs en Twitter.

Cock, Caroline de, iLobby.eu: Survival Guide to EU Lobbying, Including the Use of Social Media, Eburon Delft, 2010. Paperback, 234 pp., ISBN 978-90-5972-439-6. Prijs: ¤ 24,95.





Ingezonden persbericht