Crisis maakt Nederlander financieel bewust

20/09/2010 13:18

AEGON Nederland

Driekwart van de Nederlanders gelooft niet dat de politiek de financiële toekomst kan verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van AEGON naar het financiële vertrouwen in Nederland. Ook het wantrouwen tegen de banken en verzekeraars is nog altijd groot. Positief effect van de economische crisis is dat Nederlanders zich meer zijn gaan verdiepen in hun financiële toekomst.

Het financieel bewustzijn van consumenten is sinds de crisis toegenomen. Zij zetten extra geld opzij, heroriënteren zich op het pakket aan langlopende financiële verzekeringen, en ze hebben, in beperkte mate, extra financiële voorzieningen getroffen voor de langere termijn.

Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg namens verzekeraar AEGON Nederlanders over hun financieel bewustzijn en hun vertrouwen in de financiële toekomst. Uit het onderzoek komt naar voren dat het inkomen van de Nederlanders door de financiële crisis achteruit is gegaan. Hun vertrouwen in de financiële toekomst is daarbij gedaald. De helft van de Nederlanders zegt minder geld uit te geven aan dagelijkse boodschappen en luxe goederen. De inkomensdaling komt meer voor onder ouderen dan onder jongeren. Jongeren blijken zich ook minder zorgen te maken.

Helderheid en zekerheid

De landelijke politiek en de financiële sector zijn de boosdoeners. Nederlanders geven aan behoefte te hebben aan duidelijkheid, transparantie en zekerheid. Zij willen vooral duidelijkheid over welke maatregelen en bezuinigingen een nieuw kabinet gaat inzetten om de crisis aan te pakken.

Een grote rol voor het herstel van vertrouwen is ook weggelegd voor de financiële dienstverleners. Bij vijftig procent is het wantrouwen het afgelopen jaar toegenomen. De negatieve berichtgeving over deze sector, de kredietcrisis bij banken, de woekerpolisdiscussie en de berichtgeving over bonussen en topsalarissen, hebben het vertrouwen in deze sector, en daarmee het algehele vertrouwen van Nederlanders in hun financiële toekomst, beschadigd. De consument heeft behoefte aan helderheid en zekerheid van de financiële sector.

Zorgen over het pensioen

Uit AEGON-onderzoek blijkt dat ook de zorgen over het pensioen toenemen. Maar al die zorgen leiden niet tot actie, maar hooguit tot een schuldgevoel over de eigen passiviteit. Opmerkelijk genoeg voelen vooral jongeren zich ongemakkelijk bij hun gebrek aan interesse en actie.

Nederlanders blijken trouwens keurige pensioenadministrateurs. Iedereen die een pensioenoverzicht ontvangt, bewaart die netjes. Maar voor twee derde geldt dat ze hun pensioenoverzicht niet of nauwelijks lezen en het direct opbergen in de spreekwoordelijke schoenendoos. Slechts bij 3% van de mensen leidde lezing van het pensioenoverzicht tot echte actie, namelijk het regelen van een aanvullend pensioen.

AEGON-debat

Op Prinsjesdag 2010 organiseert AEGON een debat met als thema financieel bewustzijn en zekerheid. Dit is het derde "Eerlijk over..."-debat van AEGON. AEGON voelt zich verantwoordelijk voor financiële bewustwording en ontwikkeling van mensen. De verzekeringsmaatschappij wil in een eerlijke dialoog begrijpelijke oplossingen bieden, waardoor klanten zelf bewust keuzes kunnen maken voor hun financiële toekomst. Met de "Eerlijk over..."- debatten gaat AEGON de dialoog aan met verschillende stakeholders. Aanleiding voor dit debat is de ontwikkeling dat de overheid zich meer en meer terugtrekt, regelgeving en bewegingsvrijheid beperkt terwijl burgers meer zelfstandige keuzes moeten maken als het gaat over hun financiële toekomst.








AEGON