Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART

Rotterdam, 22 september 2010

Binnenvaart en vaarwegen verdienen hogere prioriteit.

Het geloof in een echt grote rol voor de binnenvaart als oplossing voor de grote logistieke problemen waar ons land voor staat, wordt nog steeds vooral met de mond beleden. In de begroting voor de komende jaren is er in elk geval weinig over terug te vinden, aldus het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) in een eerste reactie op de miljoenennota. En, zoals het CBRB in de reactie op de begroting voor 2010 al stelde, het blijft heel moeilijk om in te schatten of de beleidsvoornemens die wel zijn opgenomen in de begroting, financieel uitvoerbaar zijn. Er wordt veel geschoven in de budgetten van de verschillende ministeries om aan de beleidsverplichtingen te kunnen voldoen, maar de voorgenomen nieuwe bezuinigingen beloven niet veel goeds. Opnieuw ontbreekt de term `modal shift' volledig in de regeringsplannen. De Nederlandse overheid wenst niet `aan de logistieke knoppen te draaien', zo luidt het Haagse argument. In Vlaanderen en in Duitsland is die `koudwatervrees' veel minder aanwezig en dat zou het grootste binnenvaartland van Europa zich aan moeten trekken. Opnieuw wordt ons land geconfronteerd met een discussie over miljardeninvesteringen in goederenvervoer per spoor. De modaliteit die een veelvoud van de goederen die over spoor (kunnen) gaan vervoert, krijgt te weinig aandacht, terwijl de capaciteit van het vaarwegennet een meer dan aanzienlijke groei nog steeds mogelijk maakt. Het CBRB is absoluut voorstander van `modal merge' (samenwerking tussen de modaliteiten), maar vindt dat de overheid moet ophouden met twee maten te meten. Het CBRB stelt het op prijs dat ­ na meer dan dertig jaar discussie ­ is gestart met de omlegging van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch. Dat nog steeds het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan veel vaarwegen in Nederland staat gepland voor de komende zes jaar, komt overeen met wat sinds 2006 is toegezegd. Onduidelijk is echter of er ook voldoende geld voor beschikbaar komt. Het CBRB is bezorgd dat met dat geld straks andere gaten in de begroting worden gedicht, terwijl de Nederlandse economie grote schade wordt berokkend als ons land niet kan beschikken over een uitstekend onderhouden, fijnmazig netwerk van vaarwegen. In de memorie van toelichting bij de begroting voor Verkeer & Waterstaat wordt gepleit voor het behoud van de diversiteit van de binnenvaartvloot. Die vloot moet wel kunnen beschikken over vaarwegen, waarbij het achterstallig onderhoud tijdig wordt uitgevoerd. Het huidige demissionaire kabinet heeft niet veel mogelijkheden om tot in detail het beleid voor de komende jaren uit te werken, en het CBRB heeft er waardering voor dat in elk geval de beleidsvoornemens ten aanzien van de binnenvaart in de huidige begroting niet zijn aangetast.



Het blijft echter teleurstellend te moeten zien dat er ook geen extra impuls uitgaat van deze begroting om meer gebruik te maken van de binnenvaart, toch nog altijd een belangrijke troef om te komen tot een duurzamere samenleving. Hoewel in de formatie voor het nieuwe kabinet vooral wordt gesproken over bezuinigingen, verwacht het CBRB van het nieuwe kabinet daadkracht waar het gaat om het mogelijk maken van meer goederenvervoer over water. De bezuinigingen op (het onderhoud van) infrastructuur zijn in financieel lastige tijden begrijpelijk maar ook nadrukkelijk af te raden. Het land heeft juist voor de ondernemende (distributie)activiteiten een goede doorstroming op de infrastructuur meer dan nodig. Het CBRB is een Nederlandse werkgevers- en ondernemersorganisatie voor binnenvaart en logistiek en is een belangrijke partij in de internationale organisatie European Barge Union (EBU).

© CBRB Rotterdam, 22 september 2010

Noot voor de redactie (