Universiteit Leiden

Programmaâs voor kinderen met leerachterstand vaak niet effectief

Wanneer geprobeerd wordt leerachterstanden bij jonge kinderen te voorkomen of weg te werken is het van belang daarbij ook de ouders actief te betrekken. Toch gebeurt dat vaak niet. Dat betoogt prof.dr. Judi Mesman in haar oratie op vrijdag 24 september. Â

Sardes

Mesman houdt haar oratie bij gelegenheid van haar aanstelling als hoogleraar Onderwijs en opvoeding in de multiculturele samenleving aan de Leidse universiteit. Het gaat om een bijzondere leerstoel, ingesteld door de stichting Sardes.

Â

Cognitieve stimulans

In haar oratie laat Mesman zien hoe hoger opgeleide ouders in Nederland bijdragen aan het schoolsucces van hun kinderen door hen cognitief te stimuleren. Hierbij is kwaliteit nog belangrijker dan kwantiteit. Bij lager opgeleide ouders is die stimulans er veel minder of niet en dit is één van de redenen waarom een laag opleidingsniveau vaak van generatie op generatie wordt doorgegeven. Relatief veel allochtone gezinnen vallen binnen deze laagopgeleide groep. Hun opleidingsniveau stijgt weliswaar langzaam maar blijft nog ver achter bij dat van autochtone Nederlanders.

Investeren in ouders

Mesman stelt dat kinderen uit kwetsbare groepen niet alleen op school extra ondersteuning moeten krijgen, maar dat ook voor de ouders van deze kinderen begeleiding bij de opvoeding beschikbaar moet zijn om de onderwijskansen van de kinderen te vergroten. Een andere weg om het opleidingsniveau van kinderen van lager opgeleiden omhoog te brengen is: investeren in het opleidingsniveau van de ouders. Dit kan bijdragen aan verbetering van opvoedingsvaardigheden en daarmee aan betere onderwijskansen voor kinderen.

Toetsing van programmaâs

In Nederland is de effectiviteit van veel programmaâs volgens Mesman helaas nog niet onderzocht via de enige geëigende methode: een randomized control trial (RCT) waarbij een groep kinderen die ondersteuning krijgt wordt vergeleken met een groep die deze niet krijgt. Van verreweg de meeste programma's is niet duidelijk of ze werkelijk bijdragen aan de onderwijskansen van jonge kinderen uit kwetsbare groepen. Mesman betoogt dat dit onacceptabel is en er veel meer aandacht zou moeten zijn voor formele toetsing van programmaâs voorafgaand aan implementatie.

Meer informatie over prof.dr. Judi Mesman en de leerstoel Homepage van prof.dr. Judi Mesman

(21 september 2010/Corine Hendriks)

Â