Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

De intermediair verliest verder terrein als afzetkanaal bij een nog steeds krimpende markt voor aflopende en doorlopende kredieten

Breda, 24 september 2010
De penetratiegraad van de intermediair als afzetkanaal voor consumptieve kredieten is aanzienlijk gedaald in de periode tussen 1 januari 2009 en juni 2010. Op het gebied van nieuwe persoonlijke leningen daalt diens marktaandeel van kredietovereenkomsten van 15% naar 11%, terwijl op het gebied van nieuwe doorlopende kredieten de daling is van 12% naar 9%.
Dit blijkt uit de Consumptief Krediet Monitor, een grootschalig jaarlijks onderzoek onder 5.600 hoofdkostwinners van Heliview Research, uitgevoerd in juli 2010.

Internet blijft het dominante medium om een consumptief krediet te sluiten; echter, terwijl diens penetratie stabiel blijft voor het sluiten van doorlopende krediet contracten (42% van alle contracten), daalt deze in het geval van persoonlijke leningen (van 37% naar 31%). Een grote meerderheid van de nieuwe persoonlijke leningen is op het kantoor van (hoofdzakelijk) banken en andere financiële instellingen afgesloten in het afgelopen anderhalf jaar. Dit kan verklaard worden door de significante stijging van het belang van de volgende aanbieders keuzecriteria die consumenten in 2009/2010 hanteren, namelijk betrouwbaarheid én gerenommeerde partij. Op zich een logische reactie op de drama's rond DSB en AFAB.

De markt blijft enorm in beweging. Van alle huishoudens in Nederland die na 1 januari 2009 een nieuw doorlopend krediet afgesloten heeft (limietverhogingen inbegrepen) gaat het bij 36% van deze huishoudens om een bestaand doorlopend krediet dat is overgesloten naar een andere geldverstrekker! Het oversluitpercentage bij de persoonlijke leningen is minder scherp: bij 20% van de huishoudens met een nieuwe lening gaat het om een aflopende lening dat is overgesloten naar een andere geldverstrekker.

De effectieve rente van de nieuwe contracten zowel voor persoonlijke leningen als doorlopende kredieten daalt. Gemiddeld betaalt de consument nu 8%. 33% van de huishoudens met een nieuw doorlopend krediet na 1 januari 2009 afgesloten kan niet aangeven wat het rentepercentage is in het contract. 39% van de huishoudens met een nieuwe persoonlijke lening na 1 januari 2009 afgesloten kan niet aangeven wat het rentepercentage is in het contract. Deze "onwetendheidpercentages" zijn uiteraard hoog.

Ondanks de turbulente tijd hebben de meeste aanbieders hun positie op de markt weten te versterken. De meeste nieuwe doorlopend krediet contracten die na 1 januari 2009 zijn afgesloten, zijn ondergebracht bij de 3 grootste banken, bij elkaar goed voor 57% van alle nieuwe contracten. Voor de nieuwe persoonlijke leningen liggen de verhoudingen in de markt net wat anders. De 3 grootbanken hebben een marktaandeel van 47% van de contracten (Rabobank met 18% het meest frequent ingeschakeld).
Zij worden achterna gezeten door een aanbieder die duidelijk "best van de rest" is: Santander met 11% van alle contracten. Let op! De onderliggende labels en merknamen zijn hier niet bij inbegrepen.

Over Heliview Research

Heliview Research is een onafhankelijk full-service marktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in onderzoeken op het gebied van ICT, HRM, financiële dienstverlening, mobiliteit en kantoorartikelen. Zij voert zowel multi-client als single-client onderzoek uit en is daarmee een one-stop shop voor alle marktgerelateerde vragen.
Heliview Research beschikt over een eigen call center met een totale capaciteit van 55 werkplekken. Hierdoor kan Heliview Research snel en flexibel marktonderzoek uitvoeren en is het niet afhankelijk van derden. Naast telefonisch onderzoek worden diverse andere onderzoeksmethoden/vormen toegepast zoals: groepsdiscussies, diepte-interviews en online onderzoek. Heliview Research heeft ruime ervaring met kwantitatief en kwalitatief onderzoek onder zowel consumenten als in de zakelijke markt.



Ingezonden persbericht