Ingezonden persbericht

Ondernemers van Parkstad willen meer samenhang in de `branding' van Parkstad

In Parkstad hebben Leisure ondernemers op het gebied van cultuur en evenementen, sport en ontspanning Ontwikkelingsmaatschappij Parkstad Limburg (OPL) gevraagd de mogelijkheden van een samenwerkingsverband `Leisure City Parkstad' te onderzoeken. Onder deze Leisure ondernemers bevinden zich o.a. VVV Zuid-Limburg, Continium Discovery Center, GaiaPark, Kasteel Hoensbroek, Parkstad Limburg Theaters, Roda JC Kerkrade, SnowWorld, Woonboulevard Heerlen, ZuidLimburgse Stoomtrein Maatschappij, Van der Valk, Pinkpop, Poppodium Nieuwe Nor, Schunck, HotelRestaurant Kasteel Erenstein, Van Melick Quality Catering, Camille Oostwegel ChâteauHotels & Restaurants. Conclusies Quickscan Regiobranding Zuid-Limburg OPL was niet verbaasd over de conclusies van het rapport `Quickscan Regiobranding Zuid-Limburg' dat in opdracht van de Provincie Limburg door professor Govers van de Universiteit Leuven, is opgesteld. Ernest Drijkoningen, directeur van OPL geeft aan: "In dit rapport wordt het enorme belang van samenwerking benadrukt. Dezelfde conclusie heeft het samenwerkingsverband van Leisure ondernemers ook getrokken. Leisure is binnen Parkstad een belangrijke economische motor. Leisure Parkstad is goed voor jaarlijks 9 miljoen bezoekers, 18.000 arbeidsplaatsen en een bruto omzet van ruim 500 miljoen."

Samenwerking in promotie Parkstad`: `Verrassend Veelzijdig Parkstad' Een representatieve werkgroep, bestaand uit prominente Leisure aanbieders, gaat een stapje verder dan alleen de conclusie dat samenwerking cruciaal is. Ernest Drijkoningen vervolgt: "We hebben gekeken naar de ideale invulling van Regiobranding van Leisure Parkstad. De conclusie is dat de kracht van Parkstad op Leisure gebied het `Verrassend Veelzijdig' aanbod is, waarbij de regio zich differentieert door `Dagje uit in Parkstad', `Funshopping' en `Cultuur en Evenementen'. De grote uitdaging voor ons ligt in het eenduidig promoten vanuit alle kanalen die Parkstad direct of indirect profileren, waarbij 'Dagje uit in Parkstad', `Funshopping' en `Cultuur en Evenementen' de basis vormen. We kunnen dit realiseren door een samenwerking met bedrijven, overheden, verenigingen en de inwoners. Imago building, trots creëren en participatie in Parkstad stimuleren onder inwoners van de regio vormt een belangrijk doel." De tweede uitdaging ligt in het profileren van Parkstad als unieke destinatie richting toeristen. Hiervoor wordt een samenwerking gezocht met partijen als Stichting Regiobranding Zuid-Limburg en de VVV. Parkstad heeft ook de typische Zuid-Limburgse overweldigende rustgevende natuur, maar onderscheidt zich door de vele recreatiemogelijkheden en de stedelijke indeling; alles ligt op een steenworp afstand van elkaar en is goed bereikbaar, het is ideaal voor dagtoerisme. Ernest besluit: "Deze kwaliteiten vormen een perfecte aanvulling op het toeristische aanbod van ZuidLimburg en heeft dus alles in zich om meer in de schijnwerpers gezet te worden.".

Achtergrondinformatie OPL De Ontwikkelingsmaatschappij Parkstad Limburg (OPL) is een vereniging van private en maatschappelijke werkgevers in Parkstad. Zij brengen samen aansprekende en kwalitatief hoogstaande projecten tot stand en versterken daarmee de uitstraling en potentie van deze `vijfde stad' van Nederland (250.000 inwoners, 9.000 ondernemers, 90.000 werknemers). OPL bundelt krachten van zijn leden, om de voor Parkstad relevante thema's (Service City, Leisure City, Sustainable City, Care City, Life Style City) te verbinden, te versnellen, te ontwikkelen en te realiseren. OPL initieert en faciliteert onder andere: