Ingezonden persbericht


WUA! Top 100 websites van 2010 bekend: Booking.com de grote winnaar

Ranglijst gebaseerd op bijna twintigduizend websitebeoordelingen

Booking.com mag zich wat onderzoeksbureau WUA! betreft de beste website van 2010 noemen. De website staat bovenaan de ranglijst van de eerste uitgave van de jaarlijkse WUA! Top 100. Deze lijst is in samenwerking met vakblad Management Team samengesteld. Bol.com en Agisweb.nl staan op de respectievelijk tweede en derde plaats in het klassement. De top 100 is gebaseerd op de gecombineerde resultaten van 85 onafhankelijke onderzoeken naar het online oriëntatieproces van consumenten naar producten en diensten. Tijdens deze onderzoeken gaven 3.380 respondenten in totaal 19.617 individuele beoordelingen over 2808 verschillende websites.

WUA! Top 100 websites van 2010
WUA! voert al jaren onafhankelijk onderzoek uit naar het online oriëntatieproces van consumenten. Dit gebeurt door respondenten in een gecontroleerde onderzoeksruimte een casus te geven. Aan de hand daarvan gaan zij zich online oriënteren naar een product of dienst. Gevonden websites worden beoordeeld op een groot aantal bepalende deelaspecten: Eerste Indruk, Web Imago, Kwaliteit, Vertrouwen, Gebruiksvriendelijkheid, Informatiewaarde en Vormgeving. Naast de scores op deze elementen wordt verder gekeken naar hoeveel bezoekers op een website doorklikken (Doorgaan) en er een product of dienst willen afnemen (Voorkeur), om vervolgens de uiteindelijke web performance score te berekenen. De onderzoeken worden iedere zes maanden herhaald om ontwikkelingen binnen verschillende branches gedetailleerd in kaart te kunnen brengen. WUA! analyseerde alle scores van 2808 verschillende websites in de periode april 2009 tot en met juli 2010, en stelde op basis daarvan de WUA! Top 100 websites van 2010 samen.

Directeur Klaas Kroezen van WUA!: 'De concurrentie online is ontzettend hard. Deze top 100 geeft een goed beeld van de huidige verhoudingen, en toont aan dat de online strategie van elke organisatie precies moet aansluiten bij wat de consument wil.'

De top 3

1. Booking.com
De twee onderzoeken die WUA! heeft uitgevoerd naar aanbieders van hotelovernachtingen, werden beide met overtuigende scores gewonnen door Booking.com. De website blijkt goed vindbaar en is in veel gevallen ook de eerste website die respondenten bezoeken. Dit is een belangrijk gegeven, zo bleek uit een eerdere benchmark van WUA!. Booking.com wordt geroemd om het grote aanbod, de gastenbeoordelingen en de inhoudelijke informatie. Gemiddeld werd de website door 22,5% van de respondenten aangewezen als favoriete aanbieder, waarmee Booking.com het hoogst scoort op het thema 'Voorkeur' van de gehele top 100.


2. Bol.com
Bol.com kwam in zeven verschillende onderzoeken naar voren, en eindigde maar liefst drie keer op de eerste plaats. Tijdens het onderzoek naar online boekverkoop werd de website door een verbluffende 97,5% van de respondenten gevonden, en vervolgens door 50% als favoriet aangewezen. Ook beide onderzoeken naar digitale camera's werden gewonnen. Voor laptops en televisies blijkt Bol.com nog niet de meest logische partij, wat de website de nummer 1 positie in deze lijst kost. Wel scoort de website het hoogst op de thema's Kwaliteit en Web Imago van de gehele top 100.


3. Agisweb.nl
De website van zorgverzekeraar Agis eindigde bovenaan in drie van de zes onderzoeken waarin ze werd gevonden. Alle metingen van het onderzoek naar zorgverzekeringen werden zeer overtuigend gewonnen, door gemiddeld 22,5% van de respondenten te overtuigen. Tijdens oriëntaties naar uitvaartverzekeringen wordt de website nog niet vaak genoeg gevonden. Agisweb.nl scoort vooral hoog op de thema's Informatiewaarde en Gebruiksvriendelijkheid.

Verschillen in scores per thema
De onderlinge verschillen in scores per thema zijn behoorlijk. Websites uit de top 10 scoren per thema gemiddeld 0,8 punt hoger dan het algehele gemiddelde. Het vertrouwen in een aanbieder lijkt op basis van deze scores de grootste invloed te hebben op de beslissing om door te gaan op een website. De voorsprong van de top 10 op de rest van het veld is op dit deelaspect het grootst, waarna significant meer respondenten op de websites doorgaan en er uiteindelijk zouden willen afnemen.

Beste websites per element
WUA! maakte het volgende overzicht van de beste websites per onderzocht thema. Zoals in de tabel te zien is, scoren de websites van HEMA Verzekeringen en Bol.com op twee verschillende thema's het hoogst van de top 100.

Onderzoeksopzet
In de periode waarover de berekeningen zijn uitgevoerd, deed WUA! onderzoek in 59 verschillende branches. Omdat de meeste onderzoeken elke zes maanden worden herhaald om ontwikkelingen gedetailleerd in kaart te kunnen brengen, kwam het totaal aantal onderzoeken uit op 85. Tijdens die onderzoeken beoordeelden de respondenten 2808 verschillende websites, waarbij per website tussen de 69 en 107 vragen werden beantwoord over de eerdergenoemde thema's. Om een significante score te kunnen berekenen voor dit klassement, stelde WUA! een minimum aantal websitebeoordelingen van 30 vast. Van de websites die aan deze eis voldeden zijn vervolgens de scores op alle door WUA! onderzochte thema's vergeleken, om zo tot de WUA! Top 100 websites van 2010 te komen.

Onderzoeksgegevens
Aantal verschillende onderzoeken: 59
Aantal metingen: 85
Periode: april 2009 - juli 2010
Aantal respondenten: 3380
Aantal beoordelingen: 19.617
Aantal verschillende websites: 2808
Plaats: Amsterdam
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

De gehele top 100

50 |Plasma-Discounter.nl |6,83 | |100 | MediaMarkt.nl |4,92 | |

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht