Ingezonden persbericht


GfK Retail and Technology Benelux

Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1

Consumenten besteden online E 3,85 miljard in eerste helft 2010

Internetbestedingen groeien ondanks crisis met 10%

Ede, 24 september 2010

Online consumentenbestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2010 gestegen naar E 3,85 miljard. Dit betekent een stijging van 10% vergeleken met de eerste helft 2009. De consument bestelt steeds vaker op internet, maar geeft per bestelling gemiddeld een lager bedrag uit.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.

Vooral het aantal bestellingen stijgt met 34% fors ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar. De groei in het aantal bestellingen wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal bestellingen per shopper, die is toegenomen met 25%. Daarnaast is het stijgende aantal online kopers debet aan de groei van het aantal bestellingen. Het aantal internetkopers neemt toe met 7%, vergeleken met de eerste helft van 2009, naar 7,6 miljoen Nederlanders. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan.

Het gemiddelde online aankoopbedrag is in het eerste half jaar van 2010 gedaald. Online shoppers hebben in deze periode per bestelling gemiddeld E 120 uitgegeven. Een jaar geleden was dit nog E 145 een daling van 17%. "Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere bestellingen en goedkopere producten online bestellen", aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Lagere verzendkosten en meer flexibele distributievormen zijn drivers van de markt omdat consumenten nu ook makkelijker een boek van E 20 online bestellen en niet in de winkel halen."

Demping online marktgroei
Dit jaar is er voor het eerst een demping van de groei in de online consumentenbestedingen. In de eerste helft groeit de totale markt voor online thuiswinkelen met 10%, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "Het ligt voor de hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst 10% blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen. De consument kiest steeds vaker voor het gemak van de bestelling via internet. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de groeimogelijkheden van de thuiswinkelbranche."

Reizen blijft grootste online segment
De bestedingen binnen het online segment Reizen zijn wederom de grootste in de eerste helft van 2009. Deze zijn met 5% gestegen vergeleken met de eerste helft van 2009. In totaal is Reizen nu goed voor een omzet van E 1,69 miljard, oftewel 44% van de totale markt. De omzet in het segment Reizen is dit jaar dankzij de samenwerking met GfK voor het eerst in volle omvang berekend: pakketreizen, hotels, vliegtickets en eigen vervoer.

Na Reizen zijn Telecom (E 440 miljoen) en Kleding (E 270 miljoen) de twee grootste segmenten.

Online productbestedingen in de lift
Ten opzichte van de eerste helft 2009 zijn de online productbestedingen met 16% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 5%. "Zoals we in voorgaande metingen al zagen, zitten vooral de online productbestedingen in de lift", zegt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. "Door deze stijging wordt het gat tussen diensten en producten steeds kleiner. Producten zijn nu goed voor 48% van de totale online omzet. Een jaar geleden was dit nog 46%. "Vergeleken met de 2,7% daling in fysieke productbestedingen in de reguliere detailhandel, is er online nog steeds sprake van een forse groei", aldus Jongen.

"Omzet heel 2010 meer dan 8 miljard"
"Consumenten blijven in grote mate tevreden over online shopping en het online thuiswinkelkanaal wordt steeds meer gezien als een volwaardig verkoopkanaal", zegt Sibbel. "Synergie tussen de verschillende kanalen en nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen zorgen voor verdere groei van de totale thuiswinkelmarkt. De verwachting is dat de omzet over heel 2010 zal uitkomen op ruim E 8 miljard, met een groei van ongeveer 10%."

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 1.100 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken. De cijfers worden sinds 2009 bovendien geijkt aan het retailpanel van GfK Retail & Technology op basis van verkoopgegevens van ruim 3500 retailorganisaties.

In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door TNT Post. TNT Post is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden van de Thuiswinkel.org een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Over Blauw Research:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Telecom, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.

Over Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.100 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Over GfK Retail and Technology
GfK Retail and Technology is wereldwijd toonaangevend marktonderzoeker en verzamelt continu feitelijke verkopen van producten en diensten die worden aangeboden via de detailhandel, internet websites en andere bedrijfsmatige verkooppunten. GfK voorziet haar relaties uit verschillende branches en sectoren daarmee van betrouwbare en actuele marktinformatie op basis van de meest actuele verkoopcijfers van meer dan 3500 retailers en resellers (on- én offline) in Nederland.

Over TNT Post
De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door TNT Post. TNT Post is sinds 2009 sponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor. Hiermee maakt TNT Post het mogelijk dat alle leden van Thuiswinkel.org twee maal per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen. TNT Post verwerkt dagelijks 15 miljoen poststukken (waarvan 400.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post.

TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet van TNT Post in 2009 bedroeg 4.216 miljoen euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden. TNT Post hecht veel belang aan het ondersteunen van kennisinitiatieven die nodig zijn om de thuiswinkel markt verder te professionaliseren. Ook heeft TNT Post de ambitie om kennis over de e-commerce markt toegankelijk te maken voor alle online retailers in Nederland. Daarom sponsort TNT Post sinds 2009 de Thuiswinkel Markt Monitor. Hiermee maakt TNT Post het mogelijk dat alle leden van Thuiswinkel.org twee maal per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor t.w.v. E 1.375 ontvangen.