Ingezonden persbericht


Utrechts Uitburo checkt in op Foursquare

Utrechtse cultuurpromotor eerste in Nederland met 'branded content' pagina binnen Foursquare

Utrecht, 24 september 2010 - Het Utrechts Uitburo heeft samen met het Amerikaanse Foursquare de eerste 'branded content' pagina van Nederland op het online locatieplatform Foursquare ontwikkeld. Vanaf vandaag is de internetpagina toegankelijk voor publiek, en zal deze in eerste instantie gevuld worden met allerlei verschillende tips over culturele locaties in Utrecht.

Foursquare is een online platform dat gebaseerd is op locaties. Foursquare gebruikers kunnen via hun mobieltje 'inchecken' op een locatie en tips en to-do's achterlaten die dan weer voor andere gebruikers zichtbaar zijn. Daarnaast zit er een competitie - en beloningselement in. Het volgende filmpje legt in een notendop uit hoe Foursquare precies werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=DFXzyJ8mUh4

Het Utrechts Uitburo en Foursquare gaan goed samen. Waar het Uitburo een schat aan uitgaansinformatie heeft, en Foursquare een effectief platform is voor mensen die graag willen weten wat er in de buurt te doen is, sluiten beide werelden naadloos op elkaar aan.

"In de eerste fase van dit project gaan we vooral aan de haal met de instrumenten die Foursquare op dit moment biedt." zegt Lodewijk Rondeboom, marketeer van de Stichting Cultuurpromotie Utrecht, waar naast het Utrechts Uitburo ook Culturele Zondagen onder valt. Hij vervolgt: "Dat zijn nu dus tips, en later ook to-do's. Het wordt nog interessanter als we straks al onze agendapunten uit onze database aan locaties in Foursquare kunnen hangen. Dan zou je via Foursquare dus makkelijk kunnen zien wat er de komende tijd of diezelfde avond allemaal te doen is in bijvoorbeeld Theater Kikker of poppodium EKKO. Je hebt dus altijd goede informatie bij de hand over wat er in je directe omgeving te doen is. In principe zijn de mogelijkheden eindeloos. Hoe dan ook, contentverrijking is het sleutelwoord." Naast het koppelen van agenda-informatie wil het Utrechts Uitburo ook speciale badges toevoegen aan Foursquare.

Een van de doelen van het Utrechts Uitburo is het verhogen van de cultuurparticipatie onder bezoekers en inwoners van de stad Utrecht. Door ook aanwezig te zijn op een platform als Foursquare breidt het Uitburo haar kanalen voor informatie ontsluiting over culturele programmering uit. Hiermee hoopt het Uitburo meer mensen te kunnen bedienen met relevante culturele informatie. Daarnaast wil het Uitburo laten zien dat nieuwe technieken goedkope en efficiënte mogelijkheden bieden voor culturele instellingen. Dat is juist in deze tijd van bezuinigingen en onzekerheden een noodzaak, zo vindt het UtrechtsUitburo.

Het Utrechts Uitburo werkt in het proces samen met de gene die Foursquare versneld naar Nederland 'gehaald' heeft, Alper Çugun van MonsterSwell.com. Hij is specialist in datavisualisatie, internet en games.

Meer informatie is natuurlijk te vinden op Foursquare zelf: foursquare.com/utrechtsuitburo. Zodra Foursquare-gebruikers het Utrechts Uitburo gaan volgen, krijgen ze tips van het Uitburo 'gepushed' naar hun mobieltje.

----------
Over het Utrechts Uitburo
Het Utrechts Uitburo is de meest complete cultuuragenda van de stad Utrecht, en is een initiatief van de Gemeente Utrecht en Stadspromotie. Het Uitburo probeert via verschillende mediakanalen bezoekers en inwoners van de stad Utrecht te informeren over het culturele aanbod in de stad. Daarnaast treedt het Uitburo op als netwerk - en kennisorganisatie voor culturele instellingen in Utrecht. Sinds januari 2010 is het Utrechts Uitburo samen met Culturele Zondagen ondergebracht in de Stichting Cultuurpromotie Utrecht.