VNU Media: herstel banenmarkt in zicht 24/09/2010 00:01

Creative Venue BV BEDRIJVEN WERVEN PERSONEEL MET NIEUWE TECHNIEKEN EN TEGEN LAGERE KOSTEN

Amsterdam, 24 september 2010 - VNU Media signaleert een klassiek herstel van de Nederlandse banenmarkt en heeft daar direct van kunnen profiteren in de eerste acht maanden van het jaar. Het uitgeef- en mediabedrijf dat vorig jaar nog werd geherfinancierd, heeft twee turbulente jaren achter de rug waarin advertentie-inkomsten door de effecten van de crisis terugliepen. VNU Media stootte in die periode diverse bekende titels af, waaronder Management Team en Emerce. Het concern bleef echter altijd winstgevend en realiseerde vorig jaar nog een EBITDA marge van 16%. Dit jaar verwacht VNU Media een hogere omzet te boeken dan in 2009. Dat meldt topman Erik Hoekstra vandaag in een business update.

De groei van de omzet bij alle labels van het bedrijf (zoals Intermediair, NationaleVacaturebank.nl, Tweakers en Computable) was de afgelopen vier maanden ruim hoger dan in dezelfde periode in 2009. Gezien de accelaratie van de omzet in de afgelopen maanden is de verwachting dat de groei het laatste kwartaal van 2010 verder zal doorzetten en de online markt in de loop van 2012 weer op het oude niveau van 2007 zal uitkomen. Zoals verwacht zien we het aanbod van vacatures als eerste stijgen in het zuiden van ons land, met name in Limburg en Zeeland. Ook ziet VNU Media versneld schaarste optreden in een aantal segmenten en met name in de ICT-sector. Uit de cijfers die het concern presenteerde blijkt dat op de VNU Media job boards momenteel meer dan 115.000 vacatures per dag worden bekeken door werkzoekenden en meer dan 6.000 sollicitaties worden gerealiseerd.

Erik Hoekstra, CEO van VNU Media: "De laatste twee jaar zijn niet makkelijk geweest omdat de arbeidsmarkt vrijwel tot stilstand is gekomen. We hebben echter volhard in onze focus op online recruitmentdiensten en die focus betaalt zich nu terug. Wij zien de recruitment markt sneller dan voorheen verschuiven naar online job boards en hebben een zeer sterke uitgangspositie. Print is daarbij nog steeds belangrijk voor onze klanten in termen van arbeidscommunicatie en aanvullend bereik."

"De recruitment markt lijkt door internet, zo stelt Hoekstra, transparanter dan voorheen, maar is feitelijk door de enorme groei van het aantal mediakanalen voor veel klanten ondoorzichtiger geworden. Daar ligt een grote kans voor ons. Als recruitment partner moet je vandaag de dag een rol kunnen spelen in het transparanter en doorzichtiger maken van de markt met een steeds breder pallet aan recruitment producten en diensten. Dat doen wij door middel van continue innovatie met als doel onze klanten te helpen bij hun wervingsactiviteiten, zo efficiënt mogelijk en met de juiste prijs/kwaliteit verhouding. Juist daarom investeren we dit jaar ruim vijf miljoen euro in nieuwe technologie voor al onze websites."

Nieuw label

VNU Media zal vanaf heden al haar grote zakelijke klanten gaan bedienen vanuit het label VNU Media Recruitment. Dit label heeft inmiddels een aantal nieuwe producten en diensten gelanceerd en zal dit de komende periode versneld blijven doen.