Ingezonden persbericht


Persbericht

Zwolle,24 september 2010

Start aanleg 27 september bij Beukers en Hasselt
Provincie verbetert verkeersveiligheid met geleiderails

De provincie Overijssel gaat de verkeersveiligheid op haar wegen verder verbeteren door het plaatsen van negen kilometer geleiderail en het weghalen van 100 bomen, die te dicht langs de rijbaan staan. Naast de geleiderails langs wegen plaatst de provincie ook geleiderails langs vaarwegen om te voorkomen dat voertuigen te water raken. Het kappen van de bomen gebeurt in september en oktober langs de N 343 tussen Tubbergen en Langeveen, langs de N 746 tussen Tubbergen en Mariaparochie en langs de N 341 bij de Steile Oever. Gelijktijdig begint de provincie met het plaatsen van de geleiderails langs de provinciale weg N 375 nabij Beukers en de N 759 nabij Hasselt. De kosten bedragen circa ¤ 800.000,--. De provincie Overijssel is de eerste provincie in Nederland die op deze schaal met deze maatregelen ernstige ongevallen probeert te voorkomen.

Verkeersveiligheid én ruimtelijke kwaliteit

Langs veel provinciale wegen bevinden zich van oudsher bomen in de bermen. Deze staan op veel locaties dicht langs de rijbaan. Vooral in bochten levert dit verkeersonveilige situaties op. De provincie Overijssel heeft de locaties onderzocht waar relatief veel ongevallen met bomen plaatsvinden. Het betreft vooral wegen in de gemeenten Ommen en Tubbergen. Om de wegen veiliger te maken is het plaatsen van een geleiderail een goede oplossing. Het kappen van grote hoeveelheden bomen is daarom niet nodig. Waardevolle en beeldbepalende bomen kunnen zo behouden blijven.

Geleiderail

De geleideconstructie is een rail met een kern van staal en een buitenkant van hout. Hierdoor is deze goed in te passen in een landelijke omgeving. Bij een botsing wordt de auto opgevangen, waardoor ernstig letsel wordt voorkomen. Ook motorrijders worden beschermd door het plaatsen van een doorgaande balk onder de geleiderail. Deze balk vangt de motorrijder op, mocht deze uitglijden en in de rail schuiven. Op deze aanvullende voorziening is positief gereageerd door onder andere de Motorrijdersbond, die zich inzet voor de veiligheid van de motorrijders in de provincie. Niet alleen in bosgebieden wordt de geleiderail geplaatst maar ook langs kanalen om te voorkomen dat voertuigen te water raken. Langs de Dedemsvaart in de gemeente Zwartewaterland en de Lutterhoofdwijk in de gemeente Hardenberg plaats de provincie over een lengte van 3,5 kilometer geleiderails.

Bomen weghalen en herplanten

Om de geleiderail te plaatsen, is het op enkele locaties nodig om bomen te kappen. Het gaat hierbij om ongeveer 100 bomen, verspreid over het hele provinciale wegennet. De provincie gaat in goed overleg met de betreffende gemeente 100 bomen in de nabije omgeving herplanten. Daarnaast gaat de provincie nog ongeveer 100 bomen langs haar wegen weghalen om kruisingen of fietspaden beter zichtbaar te maken en in om het bomenbestand te onderhouden. Jongere bomen in bomenrijen of houtsingels worden dan verwijderd om beeldbepalende bomen meer groeiruimte te geven. Ook deze bomen worden in overleg met de gemeenten gecompenseerd.

Overijssel doet meer voor verkeer

Het grote aantal ongevallen in het verkeer veroorzaakt jaarlijks veel menselijk leed en hoge maatschappelijke kosten. Om deze situatie te veranderen, voert de provincie een pakket van maatregelen uit waarmee de veiligheid van en doorstroming op wegen snel en effectief verbetert. Het plaatsen van geleiderails en het weghalen van bomen is hier een onderdeel van. De afgelopen vier jaar heeft de provincie al 400 locaties verkeersveiliger gemaakt. Uit een eerste evaluatie blijkt dat de aanpak werkt; het aantal ongevallen op provinciale wegen met ernstige slachtoffers (doden en ziekenhuis gewonden) is met 28% verminderd. Dit najaar wordt nog eens op 250 locaties de veiligheid verbeterd door onder andere het aanleggen van bermverharding, het afschermen van bomen met geleiderails en het opvallender maken van kruisigen.

Meer informatie is te vinden op de website: www.overijssel.nl/meervoorverkeer.



Ingezonden persbericht