VU medisch centrum

Universitaire huisartsenpraktijk krijgt keurmerk

23 september 2010

De universitaire huisartsenpraktijk heeft de accreditatietoets van het Nederlands Huisartsen Genootschap met goed gevolg doorlopen. "De accreditatie laat zien dat je doorlopend aan kwaliteit werkt", vertelt huisarts Katinka Prince trots.

Om het keurmerk NHG-Praktijkaccreditering te verkrijgen moet een huisartsenpraktijk niet alleen voldoen aan de landelijke NHG-normen rond praktijkvoering en geleverde zorg. Ook de patiënten moeten tevreden zijn over de praktijk. De universitaire huisartsenpraktijk scoorde op beide punten hoog en ontving 24 augustus het keurmerk. "We hebben ongelooflijk veel gegevens moeten verzamelen over onze patiënten met onder meer diabetes, COPD/astma en hart- en vaatziekten", vertelt Prince over de procedure. "Hoe weten wij dat onze diabetespatiënten vier keer per jaar in onze praktijk komen, wanneer is de laatste spirometrie gedaan bij iemand met astma, hoeveel patiënten roken nog, wanneer is bij hen voor het laatst de bloeddruk gemeten, et cetera. En als we de antwoorden op dit soort vragen niet in ons digitale huisartsinformatiesysteem konden vinden, moesten we dat met de hand uitpluizen."

Enquête
De onafhankelijke accrediteringsorganisatie bezocht twee maal de praktijk om te onderzoeken of de procedures, inrichting van de praktijk en gebruiksmaterialen voldeden aan de minimumeisen. Verschillende patiënten gaven in enquêtes hun mening. Prince: "Op basis van al die gegevens is een overzicht gemaakt van onze sterke en zwakke punten. Zo bleek ons huisartsinformatiesysteem niet alle gegevens te bevatten en kwam uit de enquêtes naar voren dat patiënten weliswaar tevreden zijn, maar soms moeite hebben met de grote wisseling van artsen. Je krijgt de accreditatie toegekend als je op dergelijke punten concrete verbeterplannen kan laten zien. Dus werken we aan betere invoer van patiëntgegevens, zodat we in de toekomst alle relevante gegevens beschikbaar hebben. Ook bedachten we een systeem om ervoor te zorgen dat patiënten minder wisselende artsen krijgen."

Om het keurmerk te behouden moet een geaccrediteerde praktijk ieder jaar zijn gegevens analyseren, verbeterplannen formuleren en concrete verbeterpunten doorvoeren. Wie dat niet doet, verliest het keurmerk. Prince: "De accreditatie is dan ook geen doel op zich, maar een middel om aan patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars te laten zien dat wij systematisch werken aan kwaliteitsverbetering."

Liesbeth Kuipers
bron: Tracer