VU medisch centrum
Universitaire huisartsenpraktijk krijgt keurmerk
23 september 2010
De universitaire huisartsenpraktijk heeft de accreditatietoets van het
Nederlands Huisartsen Genootschap met goed gevolg doorlopen. "De
accreditatie laat zien dat je doorlopend aan kwaliteit werkt", vertelt
huisarts Katinka Prince trots.
Om het keurmerk NHG-Praktijkaccreditering te verkrijgen moet een
huisartsenpraktijk niet alleen voldoen aan de landelijke NHG-normen
rond praktijkvoering en geleverde zorg. Ook de patiënten moeten
tevreden zijn over de praktijk. De universitaire huisartsenpraktijk
scoorde op beide punten hoog en ontving 24 augustus het keurmerk. "We
hebben ongelooflijk veel gegevens moeten verzamelen over onze patiënten
met onder meer diabetes, COPD/astma en hart- en vaatziekten", vertelt
Prince over de procedure. "Hoe weten wij dat onze diabetespatiënten
vier keer per jaar in onze praktijk komen, wanneer is de laatste
spirometrie gedaan bij iemand met astma, hoeveel patiënten roken nog,
wanneer is bij hen voor het laatst de bloeddruk gemeten, et cetera. En
als we de antwoorden op dit soort vragen niet in ons digitale
huisartsinformatiesysteem konden vinden, moesten we dat met de hand
uitpluizen."
Enquête
De onafhankelijke accrediteringsorganisatie bezocht twee maal de
praktijk om te onderzoeken of de procedures, inrichting van de praktijk
en gebruiksmaterialen voldeden aan de minimumeisen. Verschillende
patiënten gaven in enquêtes hun mening. Prince: "Op basis van al die
gegevens is een overzicht gemaakt van onze sterke en zwakke punten. Zo
bleek ons huisartsinformatiesysteem niet alle gegevens te bevatten en
kwam uit de enquêtes naar voren dat patiënten weliswaar tevreden zijn,
maar soms moeite hebben met de grote wisseling van artsen. Je krijgt de
accreditatie toegekend als je op dergelijke punten concrete
verbeterplannen kan laten zien. Dus werken we aan betere invoer van
patiëntgegevens, zodat we in de toekomst alle relevante gegevens
beschikbaar hebben. Ook bedachten we een systeem om ervoor te zorgen
dat patiënten minder wisselende artsen krijgen."
Om het keurmerk te behouden moet een geaccrediteerde praktijk ieder
jaar zijn gegevens analyseren, verbeterplannen formuleren en concrete
verbeterpunten doorvoeren. Wie dat niet doet, verliest het keurmerk.
Prince: "De accreditatie is dan ook geen doel op zich, maar een middel
om aan patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars te laten zien dat
wij systematisch werken aan kwaliteitsverbetering."
Liesbeth Kuipers
bron: Tracer