De Nationale HRM-enquête


Kwaliteit hoog in het vaandel bij HRM afdelingen

MAARSSEN, 20100924 -- Nederlandse HRM afdelingen hebben een goed besef dat kwaliteitsverbetering van het gevoerde HRM-beleid een belangrijke bijdrage kan leveren aan het functioneren van de medewerkers, de totale organisatie en het bedrijfsresultaat. Dit is de conclusie van de Nationale HRM-enquête, die onlangs is uitgevoerd door HRM-processen.com. Toch ontbreekt het bij veel organisaties nog aan een heldere structuur en meeteenheden om te kunnen vaststellen in welke mate de HRM afdeling bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.

Uit de Nationale HRM-enquête kan worden geconcludeerd dat het vertalen van de missie en visie van de organisatie naar meetbare P&O diensten bij veel organisaties van groot belang wordt geacht. Bij bijna de helft van de onderzochte HRM-afdelingen vindt echter nog geen vertaling plaats van strategische doelen van de organisatie naar meetbare P&O-diensten. Daarnaast worden de managers en medewerkers nog te weinig betrokken bij verbetering van de dienstverlening en is de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van de medewerkers te weinig gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen.

De reden dat binnen veel organisaties nog geen vertaling van strategische doelen naar meetbare P&O-diensten wordt gemaakt is dat een heldere structuur voor kwaliteitsverbetering ontbreekt. Door de dienstverlening van de afdeling HRM structureel te meten wordt het eenvoudiger aan te sluiten bij de verwachtingen van de organisaties en medewerkers. Zonder het meten van het beoogde effect van de dienstverlening van de afdeling HRM, blijft het vraag of het de organisatie wel iets oplevert. Door de dienstverlening van HRM vast te leggen in werkprocessen en deze meetbaar te maken kan het nut en noodzaak van processen aangetoond worden en kunnen er ook keuzes gemaakt worden in de in te zetten P&O-instrumenten.

Download het volledige onderzoek
Aan de Nationale HRM-enquête namen 73 HR-functionarissen van 70 HR-afdelingen deel. In het onderzoek wordt de inrichting van strategisch HR-beleid gemeten aan de hand van 5 pijlers, namelijk Strategie en Beleid, HRM en leiderschap, Processen, Medewerkers en Waardering Personeel. De volledige resultaten van de Nationale HRM-enquête zijn nu hier te downloaden: www.hrm-processen.com/static/template/www.hrm-processen.com/docs/HRM-onderzoek.pdf . Deze resultaten bieden organisaties de gelegenheid een beeld te krijgen van de kwaliteit van het HRM-beleid en -processen van de eigen organisatie en het geeft organisaties de gelegenheid de eigen scores af te zetten ten opzichte van de HRM-vakgenoten in Nederland.

Over HRM-processen.com
Human Resource Management kent een groot aantal regelmatig terugkerende processen. Van verlofaanvraag tot het opstellen van een risico-inventarisatie: de inhoud varieert, de processen zijn identiek. HRM-processen.com heeft de meest voorkomende P&O-diensten en regelgeving uitgewerkt in heldere meetbare processen met alle bijbehorende wetgeving en documenten. Deze processen zijn direct aan te vragen via de webshop; hierdoor kunnen organisaties van groot tot klein veel tijd besparen bij het beschrijven processen. Daarnaast beschikt HRM-processen.com over adviseurs die zijn gespecialiseerd in het verbinden van beslissingen op strategisch niveau naar meetbaar HR-beleid.

Kijk voor meer informatie op www.HRM-processen.com.





HRM-processen.com