Stichting Biologica
Bio-zuivel nu de grootste productgroep
* Algemeen
* Professional
Graag maken wij u attent op een persbericht van de TaskForce MBL, waar
Biologica deel van uitmaakt:
De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat dit
jaar voor het eerst de grens van 0,7 miljard euro consumentenomzet
biologische voeding zal worden overschreden. In dit bedrag zijn de
export en de horeca-omzet nog niet inbegrepen. Zuivel zal aan het eind
van het jaar de grootste productgroep zijn.
Als de groei van de afgelopen jaar doorzet én als gekeken wordt naar
wat in het buitenland mogelijk is, zullen veel meer Nederlandse boeren
kunnen omschakelen. Het aantal verschilt per productgroep, maar zuivel
neemt een bijzondere positie is. Nadat van oudsher biologische AGF de
grootste biologische productgroep was, zal zuivel deze positie gaan
overnemen in 2010. Met name door het aanbod van A-merken en het
beperkte prijsverschil. Biologisch past uitstekend bij algemene trends
in zuivel als 'natural', ambachtelijk, clean label, gezond, bijzondere
herkomst en smaak.
Uit een recent onderzoek van Deloitte blijkt dat supermarkten staan te
trappelen om het assortiment biologisch uit te breiden; geen andere
categorie is zo populair. Ook merkenbouwers (huismerken en A-merken)
overwegen steeds vaker om biologisch op te nemen, maar denken ook vaak
dat het volume te klein is en blijft. Om hierop een antwoord te geven
is in een verkennende studie voor de zuivelsector gekeken wat de
mogelijkheden zijn. Op dit moment zijn er 321 biologische
zuivelbedrijven die een melkplas leveren van 140 miljoen kg. Het LEI,
onderdeel van de WUR, heeft berekend dat bij een meerprijs van 8 á 9
cent - de huidige situatie - omschakelen economisch aantrekkelijk is
voor extensieve melkveehouders met minder dan grofweg 13.000 kg melk
per ha, en met name voor die bedrijven die door hun ligging om andere
redenen actief zijn met natuurbeheer. Het gaat dan om ruim 10.000
bedrijven. Als boeren en verwerkers goed samenspelen ligt er een enorm
marktpotentieel.
De Task Force is in gesprek met de zuivelverwerkers om te verkennen
welke mogelijkheden er zijn voor groei zonder dat structurele
overproductie plaats vindt.
Op dit moment start ook een nieuwe campagne die erop gericht is om de
attentiewaarde van biologische voeding te verhogen. De campagne is met
name gericht op de zgn. light users opdat deze kennismaken met een snel
breder wordend en modern assortiment voor alledaags gebruik. Kopers van
biologische voeding kunnen gratis toegangskaarten sparen voor theater,
museum of bioscoop onder het motto 'Lekker Uit met Biologisch'.
---