internationale verkeersveiligheidsprijs
29 september 2010
Een van de weinige winnaars uit de Europese Unie
Richard van der Horst (TNO) wint internationale verkeersveiligheidsprijs
Dr. Richard van der Horst van TNO is winnaar van de A. R. Lauer Safety
Award. Hij ontving de prijs voor zijn buitengewone bijdrage aan het
onderzoek naar verkeersveiligheid en de rol die menselijk
verkeersgedrag daarbij speelt. De overhandiging vond plaats tijdens de
jaarvergadering van de Human Factors and Ergonomics Society, op 28
september in San Francisco.
De A. R. Lauer Safety Award wordt jaarlijks uitgereikt door de Human
Factors and Ergonomics Society, als erkenning voor buitengewone
bijdragen op ieder gebied van veiligheid waar menselijke factoren een
rol spelen. Het werk moet hebben geleid tot minder ongevallen en
verwondingen in de industrie, de luchtvaart of het wegverkeer of bij
het gebruik van consumentenproducten. Het kan gaan om zowel toepasbare
technologie als training. De prijs bestaat uit een oorkonde.
Werk Van der Horst al 35 jaar zichtbaar in straatbeeld
Al sinds 1974 werkt Van der Horst aan de verbetering van de
verkeersveiligheid. Voor wat betreft de inrichting van kruispunten
richtte hij zich op de verbetering van de vormgeving, en op de veilige
afstelling van verkeerslichten. In tunnels hadden zichtbaarheid en
ontwerp zijn aandacht. Bij spoorwegovergangen resulteerde zijn werk in
verbetering van de signalering. Fietsroutes beoogde hij vooral veiliger
maken voor kinderen. Op snelwegen werkte Van der Horst aan een
waarschuwingssysteem voor mist. Zijn grote inzicht en vele bijdragen
droegen er toe bij dat Nederland thans één van de meest verkeersveilige
landen ter wereld is.
Aan de hand van video-observatie en subjectieve metingen valideerde Van
der Horst de `tijd tot botsen' als indicator voor verkeersveiligheid.
Daarbij koppelde hij informatie van psychologische aard aan technische
gegevens. Dit resulteerde in het kwantificeren van de tijd die nodig en
aanvaardbaar is voor autobestuurders om bepaalde taken te volbrengen.
Praktische richtlijnen nationaal en internationaal overgenomen
Snelheidsbeperking is volgens de bekroonde onderzoeker een van de
belangrijkste maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid. Van
der Horst vertaalde die overtuiging in praktische richtlijnen, die
zowel nationaal als internationaal werden overgenomen. Dat betreft
bijvoorbeeld het ergonomisch ontwerp van wegen en kruispunten, maar ook
van apparatuur in de auto, zoals die steeds meer in gebruik komt.. Ook
was hij een van de drijvende krachten achter de ontwikkeling van
verkeersobservatie technieken en van TNO's rijsimulator.
Van der Horst heeft een scherp oog voor de kracht van nationale en
internationale samenwerking. Hij maakt gebruik van de kennis in alle
geledingen van TNO, zoekt samenwerking met universiteiten en is actief
in diverse nationale en internationale commissies, o.a. van de
Internationale Standardisation Organisation en van de Transportation
Research Board. Ook was hij een van de initiatiefnemers van de ICTCT,
de International Co-operation on Theories and Concepts in Traffic
Safety.
bericht 2010-42
TNO