Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Advies hoogwaterkering Den Oever: variant 3B valt af
Publicatiedatum : 29 september 2010
Werk versterkingsvariant 3B niet verder uit in het milieueffectrapport
voor versterking van hoogwaterkering Den Oever. Tot dat standpunt kwam
het bestuurlijk overleg gisteren op basis van de maatschappelijke
kosten-batenanalyse, de financiële haalbaarheidsstudie en het advies
van de adviesgroep en de projectgroep.
Variant 3B zou niet alleen de hoogwaterkering weer aan de wettelijke
veiligheidseisen laten voldoen, maar ook een einde maken aan de
bestaande wateroverlast op het buitendijks gelegen haven-terrein. Het
dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap neemt de uiteindelijke
beslissing over variant 3B.
De bestuurders - vertegenwoordigers van gemeente Wieringen, provincie
Noord-Holland, Rijkswaterstaat IJsselmeergebied en het
hoog-heemraadschap - adviseren verder dat het hoogheemraadschap
technische maatregelen die de wateroverlast op het buitendijks gelegen
haventerrein tegengaan op hoofdlijnen moet uitwerken in het
milieueffectrapport. Anderen kunnen dan de financiering en de
realisatie daarvan op zich nemen. Dit stond ook al in de richtlijnen
voor de milieu-effectrapportage, die de provincie eerder vaststelde.
* Baten wegen niet op tegen de kosten
* Financiële haalbaarheidsstudie
* Variant 3B al eerder afgewezen
* Met drie varianten verder
Baten wegen niet op tegen kosten
Diezelfde richtlijnen voor de milieueffectrapportage vormden de
aanleiding tot het overleg over variant 3B. In deze variant wordt een
aantal dammen verhoogd tot een primaire waterkering met daarin een
doorvaarbare keersluis. De richtlijnen geven aan dat vóór het opstellen
van de rapportage besloten kan worden dat variant 3B op basis van de
resultaten van de maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) en de
financiële haalbaarheidsstudie niet verder uitgewerkt hoeft te worden
in het milieueffectrapport. In augustus vorig jaar sprak het
bestuurlijk overleg al hetzelfde af over variant 3B.
De MKBA en de financiële haalbaarheidsstudie vormden samen met het
advies van de adviesgroep en de projectgroep nu voor bestuurders reden
om aan het hoogheemraadschap aan te geven variant 3B niet verder te
onderzoeken.
Financiële haalbaarheidsstudie
In de MKBA valt te lezen dat de kosten en baten voor variant 3B op
regionaal niveau anders zijn dan op nationaal niveau. Als alle
havenbedrijven daadwerkelijk failliet zouden gaan of vertrekken als
variant 3B er niet komt en er komt geen andere bedrijvigheid voor
terug, heeft 3B op regionaal niveau 3B de meeste baten. Als bedrijven
tóch blijven bij het realiseren van 3B of er andersoortige
bedrijvigheid komt, dan wegen de baten niet op tegen de kosten. Volgens
het rapport neemt bij realisatie van 3B de beleving van de haven sterk
af, de woningen aan de haven worden minder waard en de variant heeft
een negatief effect op recreatie en toerisme. Ook wordt de scheepvaart
vaker gestremd, moet er meer begeleiding van scheepvaart komen en is er
een verlies van ligplaatsen. Op landelijk niveau heeft variant 3B
sowieso de meeste maatschappelijke kosten. Daarbij is er ook geen
sprake van baten omdat volgens de MKBA de regionaal verdwijnende
bedrijven en werkgelegenheid zich vaak naar een andere locatie binnen
Nederland verplaatsen.
De financiële haalbaarheidsstudie laat zien dat er voor variant 3B
zelfs bij de meest optimistische schatting een groot tekort is. Er zijn
nog geen bedragen toegezegd, maar de inschatting van mogelijke
bijdragen wijst uit dat het tekort minimaal 60 miljoen en maximaal 115
miljoen euro bedraagt.
Variant 3B al eerder afgewezen
De adviesgroep, bestaand uit vertegenwoordigers van bewoners,
ondernemers en belangenorganisaties, en de projectgroep adviseerden op
basis van de MKBA en de financiële haalbaarheidsstudie eerder al aan
het bestuurlijk overleg variant 3B niet verder uit te werken in de
milieueffectrapportage. Zij adviseerden de bestuurders om in de
milieueffectrapportage op hoofdlijnen te onderzoeken welke andere
mogelijkheden er zijn voor het oplossen van de wateroverlast op het
buitendijkse haventerrein. Daarnaast heeft de adviesgroep benadrukt dat
de coupure moet worden behouden.
Het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap neemt in oktober de
definitieve beslissing over of het variant 3B nog verder uitwerkt in
het milieueffectrapport.
Met drie varianten verder
Als variant 3B afvalt blijven drie varianten voor versterking van de
hoogwaterkering over: een verhoging van de havendijk, of het verhogen
en verlengen van een aantal dammen in combinatie met een beperkte
verhoging van de havendijk. Het hoogheemraadschap onderzoekt in de
milieueffectrapportage de effecten van deze varianten op onder andere
bedrijvigheid, natuur, leefbaarheid en bereikbaarheid. De adviesgroep
en projectgroep denken hierover mee in workshops. Medio volgend jaar
kiest het hoogheemraadschap vervolgens op basis van de resultaten van
de MKBA, de haalbaarheidsstudie en het milieueffectrapport op welke
wijze de hoogwaterkering moet worden versterkt.