UMC St Radboud
UMC St Radboud en Mayo Clinic partners in Global Social Media Health
Network
29-09-2010
Het UMC St Radboud en de Mayo Clinic in de Verenigde Staten (mondiaal
befaamd om zijn excellente service aan patiënten) hebben de handen
ineen geslagen om kennis en kunde te delen op het gebied van social
media. Gisteren is het Global Social Media Health Network officieel van
start gegaan. Het internationale netwerk zet zich in om wereldwijd de
gezondheid te bevorderen, de gezondheidszorg te verbeteren en te
vechten tegen ziektes door gebruik van social media.
Global Social Media Health Network
Het netwerk moedigt zorggerelateerde organisaties (ziekenhuizen,
zorgverzekeraars, individuele zorgverleners etc.) over de gehele wereld
aan om lid te worden om kennis en ervaring te delen over gebruik van
social media in de zorg. Dat kan door conferenties, `webinars' en de
ontwikkeling van social platforms om trainingsprogramma's en
onderzoeksresultaten over social media met elkaar te delen. Ook kunnen
leden elkaar ondersteunen bij het implementeren van social
mediatoepassingen.
Lucien Engelen, directeur Radboud REshape & Innovation Center:
'Samenwerking met de Mayo Clinic is een erkenning voor onze inzet om
met social media een nieuwe impuls te geven aan de zorg waarin de
patiënt deel uitmaakt van het behandelteam. Een positie waarin hij zelf
de regie kan voeren over zijn ziekte en behandeling. Een goed voorbeeld
is de onlangs door ons gerealiseerde digitale community (AYA4) voor
jong volwassenen met kanker. Deze groep kenmerkt zich door
leeftijd-specifieke problemen. Zij kunnen hierover met elkaar via
social media communiceren.'
Het UMC St Radboud heeft inmiddels 12 digitale poliklinieken en werkt
aan een verdere uitrol in het ziekenhuis.
UMC St Radboud `community leader' Europa
Nijmegen stimuleert de `zorgmarkt' in Europa om lid te worden van het
netwerk. Meer informatie over aansluiting bij het Social Media Health
Network is op te vragen door een e-mail of een tweet te sturen.