Ingezonden persbericht


Persbericht: 29-09-2010

Belgisch gamebedrijf GriN ontwikkelt PING,
een serious game voor in de klas.

POVERTY IS NOT A GAME
PING "Poverty is not a game", zo heet het serious game dat het Belgische multimediabedrijf GriN lanceert in opdracht van de Koning Boudewijnstichting. Het spel werd ontwikkeld in het kader van het Europees jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Het opzet is om jongeren van de secundaire graad bewust te maken van de armoedeproblematiek.

Het is een interactief ervaringsspel in 3D waarbij de spelers beleven hoe het is om op de rand van armoede te balanceren. Ze moeten op zoek gaan naar werk en onderdak, een uitkering aanvragen en terwijl ook hun gezondheid en sociaal leven onderhouden om zo uit de armoede te ontsnappen. Een hele uitdaging.

GAMEN IN DE KLAS
"Gaming moet meer worden geïntegreerd in de lessen", zo verkondigde Minister van Jeugd en Onderwijs, Smet, bij het begin van dit schooljaar. PING is een schitterend voorbeeld. De jongeren zelf zijn het alvast eens met de minister. Uit de tests van Universiteit Gent tijdens de ontwikkelingsfase van het spel, bleek dat de bijna alle leerlingen het leuk vonden dat de lessen ondersteund werden met een computergame. GriN wil met PING het discussiethema "gaming in lesverband" stimuleren op Europees niveau. PING zal daarom ook verschijnen met een verklarend handboek over het educatieve potentieel vancomputergames in de klas.

PING IS MORE THAN A GAME
Met PING bouwde GriN meer dan een spel. "We slaagden erin een modulair systeem te ontwikkelen dat alle bouwstenen bevat om interactieve adventure games te realiseren.", zo zegt Wim Wouters van GriN. "Ingrediënten die ook zorgen voor een unieke spelervaring voor de gebruiker. De speler bepaalt bijvoorbeeld zelf de verhaallijn aan de hand van de keuzes die hij/zij maakt. Qua besturing is PING tot op zekere hoogte gebaseerd op The Sims", zegt Wouters. "Alles speelt zich af in een uit zeven wijken bestaande stad. Het heeft zelfs wat weg van Grand Theft Auto, maar dan zonder geweld."

Het spel in opdracht van de Koning Boudewijnstichting en IBBT en kwam tot stand in samenwerking met verschillende Europese partners. GriN verzorgde het hele project van research, concept tot afwerking, samen met een team van jonge scenaristen, ontwikkelaars en vormgevers. PING is voorlopig beschikbaar in vijf talen.Van het spel worden elfduizend cd-roms verspreid. Bovendien kan je het spel online spelen, rechtstreeks in je webbrowser.

PING zal vanaf 20 oktober gratis te spelen zijn op: www.povertyisnotagame.com
Meer informatie over de ontwikkeling kan u vinden op: www.grin.be/ping