Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: vervoerders schofferen jaarkaarthouders

Vervoersbedrijven moeten stoppen om hun vaste klanten onterecht boetes op te leggen. Dit schrijft reizigersvereniging ROVER woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Sinds de invoering van de OV-chipkaart zijn abonnementhouders bij een aantal vervoersbedrijven verplicht in- en uit te checken. Doen zij dit niet, dan kunnen ze een boete verwachten - ondanks dat het abonnement gewoon een geldig vervoersbewijs is. Bovendien zijn de regels rond het in- en uitchecken veel te ondoorzichtig, stelt ROVER.

Abonnementhouders betalen jaarlijks duizenden euro's om altijd in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Sinds de komst van de OV-chipkaart blijkt het abonnement echter niet zomaar als geldig vervoersbewijs te gelden: vervoersbedrijven willen dat deze vaste klanten ook met de chipkaart in- en uitchecken, op straffe van een boete.

"Wij vinden het schrijnend dat houders van een OV-Jaarkaart als zwartrijder op de bon worden geslingerd wanneer zij niet met hun abonnement hebben ingecheckt", stelt ROVER-woordvoerder Sanne van Galen. "Schijnbaar willen vervoerders zo graag inzicht in het reisgedrag van hun klanten dat zij reizigers die vele duizenden euro's betalen voor een abonnement schaamteloos extra boetegeld afhandig maken om te te dwingen tot inchecken".

Een aantal jaarkaarthouders wil uit principe niet inchecken, maar anderen weten gewoon niet dat dit verplicht is, stelt ROVER. DE voorschriften zijn dan ook niet doorzichtig: bij NS is inchecken met een abonnement nog niet mogelijk terwijl het bij vervoerders als Connexxion en GVU juist verplicht is. RET is al kort na de introductie van de OV-chipkaart met het hardvochtige boetebeleid begonnen, GVB heeft inmiddels aangekondigd dit ook in de praktijk te gaan brengen. Abonnementhouders krijgen geen voorlichting over deze regels.

"Het zou de vervoerbedrijven hebben gesierd als zij de in- en uitcheckplicht voor OV-Jaarkaarthouders aan hun klanten hadden bekendgemaakt en de naleving ervan op minder schofferende wijze ter hand hadden genomen", schrijft ROVER in de brief aan de Tweede Kamer, "Bij het beboeten van hun vaste klanten beroepen de vervoerbedrijven zich op de wet die hen dan ook geen strobreed in de weg legt". ROVER hoopt op ingrijpen door de Tweede Kamer. Een half jaar geleden heeft ROVER de kwestie aan de vervoersbedrijven voorgelegd, maar deze hebben hierop nog steeds geen antwoord gegeven.