Gemeente Alkmaar


Aanpak verkeersoverlast Frieseweg

Alkmaar, 20 oktober 2010

Naar aanleiding van klachten over de verkeersintensiteit, het vracht- en busverkeer en de trillingen op de Frieseweg is een verkeersonderzoek uitgevoerd. De conclusie daarvan is dat voor deze 30 km/uur weg de gereden snelheden hoog zijn en het aantal verkeersbewegingen hoog is. Er moet dus iets gebeuren. Maar daarvoor moet eerst verder onderzoek gedaan worden.

Begin 2010 heeft het actiecomité van de Frieseweg een brief gestuurd aan het college, waarin zij aangeeft dat zij zich zorgen maakt over de huidige verkeerssituatie op de Frieseweg en de trillingen die daaruit voortkomen en hun woning schade berokkenen. De trillingen hebben volgens de bewoners geleid tot scheuren in de gevels.

Trillingen
Of de scheuren in de gevels daadwerkelijk het gevolg zijn van de trillingen is niet recent aangetoond. Eerder trillingenonderzoek wees uit dat de kans dat de scheuren in de gevels als gevolg van de verkeerssituatie ontstaan zijn, slechts 1% is. Dat neemt niet weg dat de trillingen hinderlijk zijn. Om meer zekerheid te krijgen over de kans op schade en hinder wordt een vervolgonderzoek over langere periode ingesteld.

Korte termijn
Voor de korte termijn is een aantal acties uitgevoerd, waaronder het plaatsen van extra verkeersborden, het opnieuw bestraten van kuilen en een verzoek aan Connexxion tot aanpassing van de rijsnelheid. Het effect van deze maatregelen was echter van korte duur.

Oplossingsrichtingen
Op basis van de conclusies van het eerste onderzoek is een aantal oplossingsrichtingen genoemd. Deze oplossingen moeten de trillingshinder verminderen, de verkeersintensiteit en de snelheid van het verkeer verlagen. Ook de kosten en de verkeersveiligheid zijn bij deze oplossingsrichtingen in ogenschouw genomen. Zo wordt gedacht aan meer fysieke snelheidsremmers (bijvoorbeeld drempels of versmallingen), snelheidsdisplays, het asfalteren van de rijbaan en het beter inrichten van de weg voor langzaam verkeer.

Toekomstige ontwikkelingen
De ontwikkelingen aan de Zeswielen zullen een positieve invloed hebben op de toekomstige verkeersintensiteit op de Frieseweg. Een herinrichting van de weg in combinatie met een toekomstige ontwikkeling op de Zeswielen is een maatregel waardoor de verkeersintensiteit en verkeerssnelheid afneemt. De verkeersveiligheid blijft daarbij gewaarborgd; de bereikbaarheid naar de binnenstad blijft gehandhaafd. De definitieve conclusie kan pas getrokken worden na het vervolgonderzoek. Tot die tijd wordt in elk geval een snelheidsdisplay geplaatst.