Gemeente Alkmaar
Aanpak verkeersoverlast Frieseweg
Alkmaar, 20 oktober 2010
Naar aanleiding van klachten over de verkeersintensiteit, het vracht-
en busverkeer en de trillingen op de Frieseweg is een verkeersonderzoek
uitgevoerd. De conclusie daarvan is dat voor deze 30 km/uur weg de
gereden snelheden hoog zijn en het aantal verkeersbewegingen hoog is.
Er moet dus iets gebeuren. Maar daarvoor moet eerst verder onderzoek
gedaan worden.
Begin 2010 heeft het actiecomité van de Frieseweg een brief gestuurd
aan het college, waarin zij aangeeft dat zij zich zorgen maakt over de
huidige verkeerssituatie op de Frieseweg en de trillingen die daaruit
voortkomen en hun woning schade berokkenen. De trillingen hebben
volgens de bewoners geleid tot scheuren in de gevels.
Trillingen
Of de scheuren in de gevels daadwerkelijk het gevolg zijn van de
trillingen is niet recent aangetoond. Eerder trillingenonderzoek wees
uit dat de kans dat de scheuren in de gevels als gevolg van de
verkeerssituatie ontstaan zijn, slechts 1% is. Dat neemt niet weg dat
de trillingen hinderlijk zijn. Om meer zekerheid te krijgen over de
kans op schade en hinder wordt een vervolgonderzoek over langere
periode ingesteld.
Korte termijn
Voor de korte termijn is een aantal acties uitgevoerd, waaronder het
plaatsen van extra verkeersborden, het opnieuw bestraten van kuilen en
een verzoek aan Connexxion tot aanpassing van de rijsnelheid. Het
effect van deze maatregelen was echter van korte duur.
Oplossingsrichtingen
Op basis van de conclusies van het eerste onderzoek is een aantal
oplossingsrichtingen genoemd. Deze oplossingen moeten de
trillingshinder verminderen, de verkeersintensiteit en de snelheid van
het verkeer verlagen. Ook de kosten en de verkeersveiligheid zijn bij
deze oplossingsrichtingen in ogenschouw genomen.
Zo wordt gedacht aan meer fysieke snelheidsremmers (bijvoorbeeld
drempels of versmallingen), snelheidsdisplays, het asfalteren van de
rijbaan en het beter inrichten van de weg voor langzaam verkeer.
Toekomstige ontwikkelingen
De ontwikkelingen aan de Zeswielen zullen een positieve invloed hebben
op de toekomstige verkeersintensiteit op de Frieseweg. Een
herinrichting van de weg in combinatie met een toekomstige ontwikkeling
op de Zeswielen is een maatregel waardoor de verkeersintensiteit en
verkeerssnelheid afneemt. De verkeersveiligheid blijft daarbij
gewaarborgd; de bereikbaarheid naar de binnenstad blijft gehandhaafd.
De definitieve conclusie kan pas getrokken worden na het
vervolgonderzoek. Tot die tijd wordt in elk geval een snelheidsdisplay
geplaatst.