Provincie Overijssel

Reiziger bepaalt definitief ontwerp treinen Vechtdallijnen

20 oktober 2010

Treinen Vechtdallijnen nu officieel in productie

Extra schermen op de transparante tussenwanden in de treinstellen, gele signaalkleuren op de vloer, een 1e klas compartiment met effen zwarte stoelen met houtkleurige armleuning en een achterwand in deze zelfde tint. Op de vloer een fietsmarkering in de vorm van een zwart vlak met een witte fietssticker, die aangeeft waar de fietsen mogen worden geplaatst. Een infobalie en in de gehele trein ronde jassenhaakjes. Dat is de uitkomst van de ontwerpsessie die vrijdag 15 oktober plaatsvond in Leeuwarden. Nu het ontwerp definitief is vastgesteld, kan de bouw van de treinen officieel van start gaan en rolt de eerste trein medio september 2012 van de band.

Een speciale afvaardiging uit de provincies Overijssel en Drenthe en de regio Twente was uitgenodigd om alle definitieve beslissingen te nemen over het ontwerp van de 14 gloednieuwe treinen die vanaf december 2012 op het traject Zwolle-Emmen gaan rijden. De opdrachtgevers en Arriva vinden het belangrijk om te luisteren naar de wensen van haar reizigers. Met deze activiteit willen de partijen betrokkenheid creëren bij de uitstraling van de nieuwe treinen en de aangeboden diensten.

Kennis en kunde

Het definitieve treinontwerp van de nieuwe treinen is bepaald door een aantal belangrijke adviesorganen zoals het Regionaal Overlegorgaan Consumenten belangen Openbaar vervoer (ROCOV), het OV-consumentenplatform Drenthe, Reizigersorganisatie Rover, de Ouderenbond en de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (Ango).

2012 start concessie

Vervoerbedrijf Arriva start in december 2012 met de exploitatie van de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. Een jaar later, in 2013, start de vervoerder op het traject tussen Almelo en Mariënberg. De belangrijkste verbeteringen die worden doorgevoerd zijn:
* op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden;
* de treinen op de lijn Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van eersteklas zitplaatsen;
* de dienstregeling Zwolle-Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat;
* op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen;

* er komt een beter verbinding tussen Drenthe en Twente. Door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle-Emmen;

* op alle treinen op de lijn Zwolle-Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dient zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie en kaarcontrole). Op de lijn Almelo-Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.

Verantwoordelijkheid concessie

De provincies Overijssel en Drenthe en de regio Twente zijn verantwoordelijk voor de exploitatie van de Vechtdallijnen. Vervoerder Arriva heeft voor het traject Zwolle-Emmen 14 nieuwe treinen besteld. De treinen op het traject Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.