Reiziger bepaalt definitief ontwerp treinen Vechtdallijnen
20 oktober 2010
Treinen Vechtdallijnen nu officieel in productie
Extra schermen op de transparante tussenwanden in de treinstellen, gele
signaalkleuren op de vloer, een 1e klas compartiment met effen zwarte
stoelen met houtkleurige armleuning en een achterwand in deze zelfde
tint. Op de vloer een fietsmarkering in de vorm van een zwart vlak met
een witte fietssticker, die aangeeft waar de fietsen mogen worden
geplaatst. Een infobalie en in de gehele trein ronde jassenhaakjes. Dat
is de uitkomst van de ontwerpsessie die vrijdag 15 oktober plaatsvond
in Leeuwarden. Nu het ontwerp definitief is vastgesteld, kan de bouw
van de treinen officieel van start gaan en rolt de eerste trein medio
september 2012 van de band.
Een speciale afvaardiging uit de provincies Overijssel en Drenthe en de
regio Twente was uitgenodigd om alle definitieve beslissingen te nemen
over het ontwerp van de 14 gloednieuwe treinen die vanaf december 2012
op het traject Zwolle-Emmen gaan rijden. De opdrachtgevers en Arriva
vinden het belangrijk om te luisteren naar de wensen van haar
reizigers. Met deze activiteit willen de partijen betrokkenheid creëren
bij de uitstraling van de nieuwe treinen en de aangeboden diensten.
Kennis en kunde
Het definitieve treinontwerp van de nieuwe treinen is bepaald door een
aantal belangrijke adviesorganen zoals het Regionaal Overlegorgaan
Consumenten belangen Openbaar vervoer (ROCOV), het
OV-consumentenplatform Drenthe, Reizigersorganisatie Rover, de
Ouderenbond en de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie
(Ango).
2012 start concessie
Vervoerbedrijf Arriva start in december 2012 met de exploitatie van de
Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. Een jaar later, in 2013, start
de vervoerder op het traject tussen Almelo en Mariënberg. De
belangrijkste verbeteringen die worden doorgevoerd zijn:
* op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden;
* de treinen op de lijn Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en
onder andere voorzien van eersteklas zitplaatsen;
* de dienstregeling Zwolle-Emmen wordt uitgebreid met extra
snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor
een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat;
* op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra
treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte
opgevangen;
* er komt een beter verbinding tussen Drenthe en Twente. Door een
extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in
Mariënberg van de trein Zwolle-Emmen;
* op alle treinen op de lijn Zwolle-Emmen komt een steward in plaats
van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en
kan alle reizigers op allerlei manieren van dient zijn (o.a.
sociale veiligheid, reisinformatie en kaarcontrole). Op de lijn
Almelo-Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen
stewards flexibel worden ingezet.
Verantwoordelijkheid concessie
De provincies Overijssel en Drenthe en de regio Twente zijn
verantwoordelijk voor de exploitatie van de Vechtdallijnen. Vervoerder
Arriva heeft voor het traject Zwolle-Emmen 14 nieuwe treinen besteld.
De treinen op het traject Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en
onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.
Provincie Overijssel