Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Administratiekosten terugvragen saldo OV-chipkaart deels afgeschaft Wie het saldo van zijn OV-chipkaart wil terugvragen, betaalt vanaf 19 oktober hier geen administratiekosten meer voor. Ook het grensbedrag van EUR5 is vervallen. Rover vindt dit goed nieuws maar wijst op een adder onder het gras: wie bij de balie zijn saldo laat overschrijven levert namelijk nog wel EUR2,50 op zijn saldo in.

Wie een nieuwe OV-chipkaart moet aanschaffen, bijvoorbeeld vanwege het verlopen van de geldigheidsduur van de kaart, kreeg voorheen een extra rekening gepresenteerd. Om het saldo dat nog op de oude chipkaart staat over te laten zetten moest de reiziger EUR2,50 aan administratiekosten betalen. Een saldo van onder de EUR5 moest de reiziger zelfs helemaal inleveren. Rover heeft altijd veel kritiek gehad op deze gang van zaken waarbij de vervoerders zich van hun meest inhalige kant lieten zien.

Inmiddels is dit gelukkig verleden tijd: vanaf 19 oktober vervallen zowel de administratiekosten als de EUR5 grens. Dit geldt zowel voor reizigers die een OV-chipkaart moeten vervangen vanwege de verlopen geldigheid als voor reizigers die hun chipkaart zijn verloren of gewoon willen beëdingen. Maar let op: deze voordelen gelden alleen voor de reiziger die zijn saldo via internet laat overschrijven. Wie dit via de balie laat doen blijft EUR2,50 van zijn saldo inleveren. Wel vervalt ook aan de balie de EUR5 grens.

Rover vindt het afschaffen van de EUR5 grens en administratiekosten via internet een grote stap in de goede richting. Wel vindt Rover het jammer dat serviceverlening nog altijd geen deel uitmaakt van de OV-chipkaart, gezien het feit dat een baliehandeling de reiziger nog altijd een rekening van EUR2,50 aan administratiekosten oplevert. Pagina geplaatst: 20 oktober 2010