Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Administratiekosten terugvragen saldo OV-chipkaart deels afgeschaft
Wie het saldo van zijn OV-chipkaart wil terugvragen, betaalt vanaf 19
oktober hier geen administratiekosten meer voor. Ook het grensbedrag
van EUR5 is vervallen. Rover vindt dit goed nieuws maar wijst op een
adder onder het gras: wie bij de balie zijn saldo laat overschrijven
levert namelijk nog wel EUR2,50 op zijn saldo in.
Wie een nieuwe OV-chipkaart moet aanschaffen, bijvoorbeeld vanwege het
verlopen van de geldigheidsduur van de kaart, kreeg voorheen een extra
rekening gepresenteerd. Om het saldo dat nog op de oude chipkaart staat
over te laten zetten moest de reiziger EUR2,50 aan administratiekosten
betalen. Een saldo van onder de EUR5 moest de reiziger zelfs helemaal
inleveren. Rover heeft altijd veel kritiek gehad op deze gang van zaken
waarbij de vervoerders zich van hun meest inhalige kant lieten zien.
Inmiddels is dit gelukkig verleden tijd: vanaf 19 oktober vervallen
zowel de administratiekosten als de EUR5 grens. Dit geldt zowel voor
reizigers die een OV-chipkaart moeten vervangen vanwege de verlopen
geldigheid als voor reizigers die hun chipkaart zijn verloren of gewoon
willen beëdingen. Maar let op: deze voordelen gelden alleen voor de
reiziger die zijn saldo via internet laat overschrijven. Wie dit via de
balie laat doen blijft EUR2,50 van zijn saldo inleveren. Wel vervalt
ook aan de balie de EUR5 grens.
Rover vindt het afschaffen van de EUR5 grens en administratiekosten via
internet een grote stap in de goede richting. Wel vindt Rover het
jammer dat serviceverlening nog altijd geen deel uitmaakt van de
OV-chipkaart, gezien het feit dat een baliehandeling de reiziger nog
altijd een rekening van EUR2,50 aan administratiekosten oplevert.
Pagina geplaatst: 20 oktober 2010