Rijksoverheid
Hans Dorrestijn stuurt mensen naar Consuwijzer.nl
Nieuwsbericht | 20-10-2010
Veel consumenten zijn niet goed op de hoogte van hun rechten. Een
campagne met cabaretier Hans Dorrestijn moet ze wijzen op het bestaan
van Consuwijzer.nl.
Deze site van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en
Innovatie kan de eerste stap zijn naar de oplossing van een conflict.
In externe link: radiospots van de campagne `Ik moet naar Consuwijzer'
bezingt Dorrestijn alledaagse consumentenproblemen zoals het stopzetten
van een ongewenst sms-abonnement, een mislukte online aankoop of het
kiezen van een energieleverancier.
Mobiele site
Naast de nieuwe campagne heeft Consuwijzer sinds woensdag 20 oktober
2010 ook een nieuwe externe link: mobiele site. De adviezen op
m.consuwijzer.nl zijn vooral gericht op situaties onderweg.
Bijvoorbeeld wat te doen als je bagage niet is aangekomen op de
luchthaven.
Optreden tegen misstanden
Consuwijzer.nl is het informatieloket van de overheid voor consumenten.
Voor dit loket werken drie organisaties van het ministerie van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie samen. Dat zijn de NMA, de
Consumentenautoriteit en de Opta. Klachten die binnenkomen bij
Consuwijzer zijn een belangrijke bron van informatie voor
toezichthouders om op te treden tegen misstanden.
De website van ConsuWijzer werd in 2009 ruim twee miljoen keer bezocht.
Daarnaast beantwoordde de organisatie in 2009 ruim 100.000 vragen en
klachten van consumenten over hun rechten beantwoord.
Afzender
* Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie