GroenLinks
`Hoge nood voor minister Schultz van Haegen'
Woensdag 20 oktober 2010, 15:11u -
* openbaar vervoer
* ov
GroenLinks roept minister Schultz van Haegen op de NS snel te
verplichten alsnog toiletten in te bouwen in de nieuwe Sprinters. Nu
steeds meer van deze Sprinters worden ingezet, klinkt de roep van
vakbonden, ouderen- en reizigersorganisaties om een fatsoenlijk toilet
in de trein almaar luider. Er dreigen zelfs acties. GroenLinks meent
dat er in de spoorsector zelf geld te vinden is om 140 treinen alsnog
van een toilet te voorzien. Tweede Kamerlid Ineke van Gent: "Het is nu
echt hoge nood voor minister Schultz van Haegen. Ik denk dat de hele
Kamer en een miljoen mensen die dagelijks van de trein gebruik maken
zullen applaudisseren als zij deze dwaling uit het verleden rechtzet.
Echt een binnentikkertje."
GroenLinks vindt dat de mogelijkheid om onderweg even te kunnen plassen
een `must' is voor reizigers en personeel. "NS is trots dat je in 2013
in alle intercitytreinen kunt internetten. Het zou fijn zijn als we
tegen die tijd ook in alle treinen kunnen plassen", zegt Van Gent. "NS
is dat trouwens niet alleen aan reizigers verplicht, maar ook aan haar
eigen personeel."
Al in mei van dit jaar sprak de Tweede Kamer met toenmalig minister
Eurlings af dat deze bij NS zou informeren wat het zou kosten de
Sprinters alsnog van toiletten te voorzien. Maar dat antwoord is nog
steeds niet binnen. Ook de vakbonden vangen bot bij NS als ze daarom
vragen. "Dat toont voor mij aan dat NS de problemen niet serieus neemt.
Ze zien noodzaak van sanitair in stoptreinen niet in. Bij het bestellen
van de treinen in 2004 niet en nu nog niet. Dus moet de politiek er aan
te pas komen hen een handje te helpen", zegt Van Gent.
GroenLinks zal zo nodig bij de begrotingsbehandeling van Verkeer en
Waterstaat een amendement indienen om het benodigde geld op tafel te
krijgen. Van Gent gaat ervan uit dat het inbouwen enkele tientallen
miljoenen euro's gaat kosten. "ProRail heeft in de periode tussen 2005
en 2012 aanbestedingsmeevallers van bijna 240 miljoen euro, dus daar
valt best wat te schuiven", aldus Van Gent.