Noord-Holland in de startblokken voor missing link A8-A9
20 oktober 2010 -
De provincie Noord-Holland laat, mede namens de Stadsregio Amsterdam en
de gemeenten Zaanstad, Heemskerk, Beverwijk, Uitgeest en Velsen, in een
brief aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu weten dat ze
in de startblokken staat om verder te gaan met de ontbrekende schakel
in de A8-A9.
Een nieuwe verbindingsweg tussen de rijkswegen A8 en A9 is absoluut
noodzakelijk om bereikbaarheidsproblemen, verkeersveiligheid en
leefbaarheid aan te pakken. Ook voor het bedrijfsleven is deze
verkeersader van groot economisch belang. Een verbinding tussen de A8
en A9 is de `missing link' in het rijkswegennet van de Metropoolregio
Amsterdam. In de brief vraagt de regio aan de minister om de verbinding
A8-A9 te erkennen als een probleem van zowel nationaal als regionaal
belang. Van alle onderzochte varianten wordt voorgesteld om er twee
nader uit te werken in een planstudie; de Heemskerkvariant en de
Golfbaanvariant. Voor de realisatie van de verbindingsweg heeft de
regio al een forse bijdrage van EUR 110 miljoen gereserveerd.
Verbinding A8-A9
De bestaande A8 met een lengte van 10 km is aangelegd in de jaren
zeventig. Vanwege de toenmalige bezuinigingen is niet het gehele plan
verwezenlijkt. De aanleg van deze ontbrekende schakel in het
hoofdwegennet zorgt er voor dat het oorspronkelijk plan voor de A8
alsnog wordt voltooid.
De nu voorgestelde varianten, de Heemskerk- en Golfbaanvariant, kennen
de meeste pluspunten. Een goede inpassing van de weg in de omgeving is
uitgangspunt, rekening houdend met Assendelft, de ontsluiting van
Saendelft, de zorg voor de Stelling van Amsterdam en de ontwikkeling
van het grootschalige natuur en recreatieproject Omzoom.
De Heemskerkvariant stelt o.a. voor om de A8 door te trekken tot de
huidige aansluiting Heemskerk op de A9. De Golfbaanvariant lijkt op het
oorspronkelijke tracé van het Rijk, waarvoor de gronden al in het
verleden zijn verworven.
MIRT overleg
Afgelopen jaar is er een briefwisseling geweest tussen het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat en de provincie. De toenmalige minister
toonde waardering voor de aanpak en de financiële bijdrage, maar had
nog aanvullende vragen. De uitwerking van die vragen resulteert onder
andere in het voorstel om naast de Heemskerkvariant de Golfbaanvariant
uit te werken in de planstudie.
Tijdens het volgende MIRT-overleg zal met de minister van
Infrastructuur en Milieu onder andere de regionale bijdrage besproken
worden. De wens is om dan afspraken te maken over de financiële
bijdragen van rijk en regio en over het starten van een vervolgfase in
de vorm van een planstudie.
---
Provincie Noord-Holland