Provincie Noord-Holland

Noord-Holland in de startblokken voor missing link A8-A9

20 oktober 2010 -

De provincie Noord-Holland laat, mede namens de Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad, Heemskerk, Beverwijk, Uitgeest en Velsen, in een brief aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu weten dat ze in de startblokken staat om verder te gaan met de ontbrekende schakel in de A8-A9.

Een nieuwe verbindingsweg tussen de rijkswegen A8 en A9 is absoluut noodzakelijk om bereikbaarheidsproblemen, verkeersveiligheid en leefbaarheid aan te pakken. Ook voor het bedrijfsleven is deze verkeersader van groot economisch belang. Een verbinding tussen de A8 en A9 is de `missing link' in het rijkswegennet van de Metropoolregio Amsterdam. In de brief vraagt de regio aan de minister om de verbinding A8-A9 te erkennen als een probleem van zowel nationaal als regionaal belang. Van alle onderzochte varianten wordt voorgesteld om er twee nader uit te werken in een planstudie; de Heemskerkvariant en de Golfbaanvariant. Voor de realisatie van de verbindingsweg heeft de regio al een forse bijdrage van EUR 110 miljoen gereserveerd.

Verbinding A8-A9
De bestaande A8 met een lengte van 10 km is aangelegd in de jaren zeventig. Vanwege de toenmalige bezuinigingen is niet het gehele plan verwezenlijkt. De aanleg van deze ontbrekende schakel in het hoofdwegennet zorgt er voor dat het oorspronkelijk plan voor de A8 alsnog wordt voltooid.

De nu voorgestelde varianten, de Heemskerk- en Golfbaanvariant, kennen de meeste pluspunten. Een goede inpassing van de weg in de omgeving is uitgangspunt, rekening houdend met Assendelft, de ontsluiting van Saendelft, de zorg voor de Stelling van Amsterdam en de ontwikkeling van het grootschalige natuur en recreatieproject Omzoom.

De Heemskerkvariant stelt o.a. voor om de A8 door te trekken tot de huidige aansluiting Heemskerk op de A9. De Golfbaanvariant lijkt op het oorspronkelijke tracé van het Rijk, waarvoor de gronden al in het verleden zijn verworven.

MIRT overleg
Afgelopen jaar is er een briefwisseling geweest tussen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie. De toenmalige minister toonde waardering voor de aanpak en de financiële bijdrage, maar had nog aanvullende vragen. De uitwerking van die vragen resulteert onder andere in het voorstel om naast de Heemskerkvariant de Golfbaanvariant uit te werken in de planstudie.

Tijdens het volgende MIRT-overleg zal met de minister van Infrastructuur en Milieu onder andere de regionale bijdrage besproken worden. De wens is om dan afspraken te maken over de financiële bijdragen van rijk en regio en over het starten van een vervolgfase in de vorm van een planstudie.

---