Consumentenbond
30 september 2010
Reclame Bakker Hillegom misleidend
Postorderbedrijf Bakker Hillegom B.V. heeft op misleidende wijze
reclame gemaakt met een prijzenactie. Dat oordeelt de Reclame Code
Commissie (RCC) nadat de Consumentenbond hierover een klacht had
ingediend. Duizenden Nederlanders kregen een reclamefolder van Bakker
waarin onduidelijke en oneerlijke informatie stond over de mogelijkheid
een geldprijs van EUR6500 te winnen.
geld_briefjes Volgens de RCC wekte Bakker onder meer ten onrechte de
indruk dat geadresseerden aan de hand van een bepaalde code op hun
envelop konden vaststellen of zij al winnaar waren van de geldprijs. In
werkelijkheid was men hiermee echter nog geen winnaar, maar slechts één
van de vele kánshebbers op het winnen daarvan. Niet de genoemde code,
maar een nummer op een retour te zenden coupon bleek daarvoor bepalend.
De RCC stelde vast dat de uiting diverse misleidende mededelingen
bevatte.
Reactie Bakker Hillegom
Klachten van leden waren voor de bond aanleiding tegen deze actie van
Bakker in het geweer te komen. In een reactie heeft Bakker laten weten
grote waarde te hechten aan de mening van de Consumentenbond en
voortaan extra kritisch te kijken naar toekomstige promoties.