JCDecaux Airport in Saudi-Arabië

20/10/2010 10:32

JCDECAUX

JCDecaux heeft het 10 jaar durende exclusieve reclamecontract voor 26 luchthavens in Saudi-Arabië binnengehaald.

JCDecaux NV (Euronext Parijs: DEC), de nummer één van de externe communicatie in Europa en Pacifisch Azië en de nummer twee wereldwijd, kondigt aan dat haar filiaal JCDecaux ATA het exclusieve publicitaire concessiecontract voor 26 luchthavens in Saudi-Arabië heeft binnengehaald voor een periode van 10 jaar. JCDecaux ATA is een joint venture die voor 60% in handen is van JCDecaux en voor 40% in die van haar Saudische partner ATA. Dankzij dit nieuwe contract wordt JCDecaux een grootmacht in de communicatie binnen de regio van het Midden-Oosten en Noord-Afrika, met een uniek, krachtig, kwaliteitsvol en exclusief platform voor externe communicatie. Hiermee wordt een doelpubliek bereikt met een hoge waarde voor de meest dynamische gebieden van de regio.

Het contract dekt 4 internationale luchthavens in Saudi-Arabië: de internationale luchthavens King Abdulaziz van Jeddah, King Khaled van Riyad, King Fahd van Dammam en Prince Mohammad Bin Abdulaziz van Medina. Voorts vallen ook nog 22 nationale luchthavens onder dit contract.

Voorzien van ongeveer een kwart van de wereldwijde aardolievoorraad, waarmee infrastructurele en investeringsprojecten met een waarde van een honderdtal miljard dollar gefinancierd kunnen worden, beschikt Saudi-Arabië over de meest welvarende economie van de regio.

De GACA (General Authority of Civil Aviation) heeft ambitieuze uitbreidingsplannen uitgewerkt voor de internationale luchthavens en een moderniseringsprogramma opgesteld voor de nationale luchthavens. Terzelfder tijd verhogen de twee belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van het land - Saudi Arabian Airlines en Nas Air - het aantal bestemmingen, zowel internationaal als nationaal, en vergroten ze hun luchtvloot om mee te gaan in de nieuwe luchthaveninfrastructuur.

De 26 luchthavens, die een constante en sterke groei kennen, ontvingen in 2009 45,3 miljoen passagiers, waarvan 39,4 miljoen in de 4 internationale luchthavens. Tegelijkertijd kende het passagiersverkeer in het Midden-Oosten de sterkste groei op de wereldwijde markt met een stijging van 7,1%.

In 2009 bereikte JCDecaux, de wereldwijde nummer 1 in publiciteit in de luchthavens, 33% van de vliegreizigers over de hele wereld dankzij haar luchthavenplatforms, wat zoveel is als 1,430 miljard passagiers op de 4,738 miljard mensen die dat jaar het vliegtuig namen.

Zijne Excellentie, Adbullah Rehaimi, Voorzitter van de General Authority of Civil Aviation (GACA) in Saudi-Arabië verklaarde: "Belast met het beheer van het luchtvaartnetwerk van het land dat regionaal het sterkste is op vlak van groei en ontwikkeling, wijdt het GACA zich aan de overeenstemming met de internationale normen van onze installaties en diensten om te kunnen beantwoorden aan een vraag naar vlugge uitbreiding. Het partnerschap met JCDecaux ATA zal de GACA helpen om deze doelstelling te bereiken door een gecentraliseerde één-loket-service aan te bieden over het hele Koninkrijk, bestuurd door de wereldleider in externe communicatie. We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met JCDecaux ATA van lange duur zal zijn en winstgevend zal blijken voor beide partijen."

Jean-Charles Decaux, Voorzitter van de Directie en co-algemeen directeur van JCDecaux verklaarde: "Wij zijn zeer gelukkig dit contract met de GACA te hebben afgesloten en zo de nummer 1 te worden in publiciteit in de luchthavens van Saudi-Arabië, het 56ste land waar de Groep nu actief is. Dit is een zeer strategische gebeurtenis die de positie van JCDecaux als leider van de regio Midden-Oosten/Noord-Afrika zal versterken dankzij een uniek en exclusief platform voor externe publiciteit. Onze communicatiegebieden zullen zich richten op een doelgroep met een hoge waarde voor de merken, op de markten in volle groei van Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Algerije. We zullen zo jaarlijks meer dan 100 miljoen passagiers bereiken door middel van onze luchthavenreclames in die landen. Dit contract benadrukt het professionalisme, de expertise en de voortdurende innovatie van de regionale teams van JCDecaux en het succes van de Groep wat betreft het beheer van grote internationale luchthavenplatforms. Het contract versterkt de positie van JCDecaux als wereldwijde nummer 1 van de publiciteit in luchthavens."

Directie Communicatie: Agathe Albertini

00331 30 79 34 99 - agathe.albertini@jcdecaux.fr

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel