Ingezonden persbericht


Explosieve groei buitenlandse bestedingen

Heemstede - In het derde kwartaal zijn de bestedingen van internationale reizigers woonachtig buiten de EU explosief gestegen. Afgelopen derde kwartaal laat ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar een stijging zien van ongeveer 64%.

Internationale reizigers hebben in deze periode voor maar liefst 32 miljoen euro besteed in Nederland. Voor reizigers uit de BRIC landen (Brazilie, Rusland, Indonesie en China) blijft Nederland een belangrijke destinatie. Het aandeel van de bestedingen uit China was maar liefst 40% van de totale Tax Free bestedingen.

Deze stijgingen gelden niet alleen voor Global Blue Holland maar voor de gehele Global Blue Group wereldwijd. Ook voor het vierde kwartaal is te verwachten dat de bestedingen blijven toenemen. Een belangrijk gegeven hierin is, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de bestedingen in Nederland blijven aanhouden. De komst van internationale merken, zoals bij de Bijenkorf Amsterdam, heeft de bestedingen een nieuwe impuls gegeven. Voor het eerst staan er rijen Chinese klanten bij de Bijenkorf te wachten om binnen te komen bij Louis Vuitton. Amsterdam als Shopping Destination kunnen we dan ook prominenter op de kaart zetten. Volgens Marja van Reijn, Regional Manager BeNeLux: "Het is vooral van belang dat we al inspelen op de bekendheid van destinaties, merken en bezienswaardigheden in het land van herkomst van de internationale reizigers. Het sturen van reizigers in een bepaalde richting moet in een eerder stadium beginnen, aangezien de kennis bij vele reizigers niet voldoende is wanneer ze vertrekken".